Plus

Piet Heintunnel voor 15 maanden dicht: ‘Dit wordt een drama voor de deur’

De Piet Heintunnel gaat vanaf vandaag vijftien maanden dicht voor groot onderhoud. Omwonenden en ondernemers vrezen een langslepend verkeersinfarct.

Het Parool
Wen er maar aan: een gesloten Piet Heintunnel. Beeld Het Parool
Wen er maar aan: een gesloten Piet Heintunnel.Beeld Het Parool

De Wibautstraat is al nooit een erg rustige straat geweest. Maar nu de Piet Heintunnel is gesloten, wordt het alleen maar erger. Winkelier Adnan Dinsever, van de buurtsuper Wibautmarkt, is er niet bepaald gerust op. Dat de tunnel dicht zou gaan, was hem bekend, maar vijftien maanden? “Oei, dat hoor ik voor het eerst.” Hij kan zich schrap zetten. Vanaf vandaag kunnen auto’s vanaf afrit S114 niet langer de tunnel in, maar zullen ze via de Wibautstraat, de Amsterdamsebrug of de IJtunnel Amsterdam inrijden. Dinsever zucht. “Al dat lawaai in de winkel. En het is slecht voor het milieu en misschien ook wel voor onze gezondheid.”

Ook bij de Indische Buurt zal het heel veel drukker worden. Jessica Schuddeboom runt het cosmeticabedrijf Beautsy aan de Zeeburgerdijk. Ze is allerminst enthousiast over de hoeveelheid auto’s die ze voor haar kantoor kan verwachten. En dan was ze al wat gewend. “De Amsterdamsebrug heeft natuurlijk ook maar twee banen, dus die route levert sowieso al files op. Dat wordt hoe dan ook een drama voor de deur.”

Verouderde installaties

Dat drama is onvermijdelijk. De Piet Heintunnel is toe aan een grote opknapbeurt en sluit tot uiterlijk 30 september 2022. Alleen tram 26 naar IJburg rijdt er in de tussentijd nog. De renovatie duurt lang, want er is veel werk aan de winkel. Zo worden verouderde technische installaties vervangen en vluchtwegen, de waterafvoer, de brandmeldinstallaties, de opritten en de camerasystemen aangepakt. Daarbij krijgt de tunnel een nieuw besturingssysteem, dat uitvoerig moet worden getest voor het in gebruik kan worden genomen.

“We zijn ons ervan bewust dat de afsluiting hoe dan ook hinder zal veroorzaken,” zegt een woordvoerder van de gemeente. “Het verkeer moet echt zijn weg gaan zoeken de komende anderhalf jaar.”

De gemeente probeert al dat verkeer dat zich nu via andere wegen de stad in moet persen in goede banen te leiden. Stedelijke weginspecteurs op motoren kunnen ondersteunen bij de doorstroom en bij onveilige situaties. De kruising aan de voet van de Amsterdamsebrug, tussen Flevoweg en Zeeburgerdijk, is aangepast. Op andere verwachte bottlenecks, zoals de Middenweg in de Watergraafsmeer, gaat de gemeente de doorstroom extra in de gaten houden. “We zoeken naar een balans tussen goede doorstroming en een té goede doorstroming,” zegt een woordvoerder. Want: “Een te goede doorstroom trekt weer te veel verkeer aan.”

Liever met de tram

Het zou natuurlijk nog veel makkelijker zijn als al die auto’s de stad helemaal niet meer in zouden willen. Daarom zijn de Park+Ridelocaties op Zeeburgereiland uitgebreid: er is nu ruimte voor negenhonderd auto’s. Goedkoop parkeren en met tram 26 de stad in. Verder hoopt de gemeente op massaal gebruik van elektrische deelscooters, en is er een fietsspaaractie, Toogethr Cycles: door je aan te melden via fiets.pietheintunnel.nl kun je je afgelegde kilometers bijhouden. Daarbij geldt: kan jouw fietsrit worden gezien als alternatief voor de Piet Heintunnel? Dan verdien je punten. Hoe meer kilometers, hoe groter de beloning.

Bewoners en ondernemers rond de alternatieve routes zijn niet de enige verliezers van dit renovatieproject. Bij studentenpompstation Kriterion, bij de S114, zien ze sluiting van de tunnel met lede ogen aan. Want wie niet door de tunnel hoeft, komt ook niet naar de pomp voor benzine of een bosje bloemen. Tane Nieuweboer van Kriterion verwacht een halvering van de klandizie. “Dit wordt geen leuke tijd, nee.”

Via amsterdambereikbaar.nl is meer praktische informatie te vinden over de alternatieve routes en andere manieren om de drukte te vermijden.

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden