PlusAchtergrond

Piet Heintunnel voor 15 maanden dicht: ‘Dit wordt een drama voor de deur’

De Piet Heintunnel gaat vanaf vrijdag 25 juni voor vijftien maanden dicht voor groot onderhoud. Omwonenden en ondernemers vrezen een langslepend verkeersinfarct.

Wen er maar aan: een gesloten Piet Heintunnel. Beeld Het Parool
Wen er maar aan: een gesloten Piet Heintunnel.Beeld Het Parool

Dagelijks rijden zo’n 30.000 motorvoertuigen door de Piet Heintunnel, die de ring A10 via de S114 verbindt met de Amsterdamse binnenstad. Vanaf vrijdag moeten zij hun route verleggen: de tunnel aan de oostkant van Amsterdam krijgt een grondige opknapbeurt en is tot uiterlijk 30 september 2022 niet te gebruiken. Alleen tram 26 legt nog zijn oorspronkelijke route door de tunnel af.

De renovatie duurt lang, want er is veel werk aan de winkel. Zo worden verouderde technische installaties vervangen en vluchtwegen, de waterafvoer, de brandmeldinstallaties, de opritten en de camerasystemen aangepakt. Daarbovenop krijgt de Piet Heintunnel een nieuw besturingssysteem, dat uitvoerig moet worden getest voor het in gebruik kan worden genomen.

Alternatieve routes

Voor automobilisten betekent dat de komende maanden dus omrijden, vertraging en file. De officiële omleidingsroutes die de gemeente heeft uitgestippeld lopen via de IJtunnel (S116) en de Gooiseweg/Wibautstraat (S112). Maar ook de Amsterdamsebrug, die het wegverkeer over het Amsterdam-Rijnkanaal via de Indische Buurt de stad in leidt, zal volop gebruikt worden, verwacht de gemeente.

“Ondanks meerdere omleidingen is overbelasting van alle andere uitvalswegen zeer waarschijnlijk,” zegt ook Arnoud Broekhuis, manager Verkeersinformatie bij de ANWB. “De IJtunnel en de Wibautstraat zijn geen volwaardige alternatieven. Binnen een grote stad zijn die haast onmogelijk om aan te bieden.”

De kruising aan de voet van de Amsterdamsebrug (Flevoweg/Zeeburgerdijk) is aangepast waardoor er meer capaciteit is op de route, beide kanten op. Op andere verwachte bottlenecks, zoals de Middenweg in de Watergraafsmeer, gaat de gemeente de doorstroom extra monitoren. “We zoeken naar een balans tussen goede doorstroming en een té goede doorstroming,” laat een woordvoerder weten. Want: “Een te goede doorstroom trekt weer te veel verkeer aan op de route.”

Overlast

Ook bewoners en ondernemers in de omliggende gebieden rond de routes door de IJtunnel en de Watergraafsmeer gaan een periode van forse overlast tegemoet. Winkelier Adnan Dinsever zit met zijn buurtsuper Wibautmarkt direct aan de – hoe kan het ook anders – Wibautstraat. Normaal gesproken is dat al een drukke weg, maar als omleidingsroute van de Piet Heintunnel wordt dat alleen maar erger. Dat de tunnel dichtgaat was hem bekend, maar vijftien maanden? “Oei, dat hoor ik voor het eerst.” Dinsever kijkt niet uit naar de extra toestroom van verkeer. “Al dat lawaai in de winkel. En het is slecht voor het milieu en misschien ook wel voor onze gezondheid.”

Ook Jessica Schuddeboom, eigenaar van cosmeticabedrijf Beautsy aan de Zeeburgerdijk, is allerminst enthousiast over de hoeveelheid auto’s die ze voor haar kantoor kan verwachten. “De Amsterdamsebrug heeft natuurlijk ook maar twee banen, dus die route levert sowieso al files op. Dat wordt hoe dan ook een drama voor de deur.”

Bij studentenpompstation Kriterion bij de S114 wordt het juist rustiger. Té rustig, vreest Tane Nieuweboer, voorzitter van het bestuur van Kriterion. De pomp aan de IJburglaan is een prominente plek voor automobilisten die de Piet Heintunnel gebruiken. Nieuweboer ziet de aankomende tunnelloze tijd daarom met lede ogen aan. Ze verwacht een halvering van de klandizie. “Het wordt geen leuke tijd, nee.”

Ondersteuning

Om alle veranderingen in goede banen te leiden, worden vanaf het moment van sluiting van de Piet Heintunnel speciale stedelijke weginspecteurs op motoren ingezet, meldt de gemeente. Deze kunnen ondersteunen bij de doorstroom en bij verkeersonveilige situaties.

“Maar we zijn ons ervan bewust dat de afsluiting hoe dan ook hinder zal veroorzaken,” laat een woordvoerder weten. “Het verkeer moet echt zijn weg gaan zoeken de komende anderhalf jaar.” Automobilisten zelf gaan weinig verschil zien als de tunnel klaar is in 2022, maar deze is dan wel weer conform alle veiligheidsregels ingericht, aldus de gemeente.

Op twee wielen de stad in

Automobilisten worden ook gestimuleerd andere vervoersopties te verkennen. Zo zijn de Park+Ridelocaties in de buurt van de tunnel bij Zeeburg uitgebreid. Daar kunnen automobilisten tegen een laag tarief parkeren en met tram 26 verder de stad in reizen. In totaal kunnen daar zo’n negenhonderd auto’s geparkeerd staan.

Daarnaast wordt aangeraden om met deelscooters naar de binnenstad te komen en heeft de gemeente speciaal wegens de sluiting van de Piet Heintunnel is een fiets-spaaractie opgetuigd. Door je aan te melden kun je je afgelegde kilometers bijhouden. Daarbij geldt: kan jouw fietsrit worden gezien als alternatief voor de Piet Heintunnel? Dan verdien je punten. Hoe meer kilometers, hoe groter de beloning.

Via amsterdambereikbaar.nl is meer praktische informatie te vinden over de omleidingsroutes en andere manieren om de drukte te vermijden.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden