PlusReportage

Patta Academy reikt diploma’s uit: ‘Vaak worden deze jongeren over het hoofd gezien’

25 creatieve jonge ondernemers kregen het afgelopen halfjaar op de Patta Academy workshops en begeleiding van professionals. De eerste lichting heeft een diploma op zak. Patta-oprichter Edson Sabajo: ‘Als je dat netwerk niet hebt, is het lastig.’

Zed Fasel
Edson Sabajo, medeoprichter van Patta, in zijn winkel op de Zeedijk: 'Ik kan nu iets terugdoen' Beeld Dingena Mol
Edson Sabajo, medeoprichter van Patta, in zijn winkel op de Zeedijk: 'Ik kan nu iets terugdoen'Beeld Dingena Mol

Het gonst in het auditorium van ABN Amro op de Zuidas. Groepjes jongeren staan uitgelaten met elkaar te praten. Aan kleding is aandacht besteed, dure merken, hippe designerkleding en zelfgenaaide jassen lopen door elkaar. De jongeren maken deel uit van de eerste lichting van de Patta Academy en dit is de officiële afsluiting.

Het project, gelanceerd door het populaire Amsterdamse streetwaremerk Patta, met een winkel op de Zeedijk, richt zich op jongvolwassenen met interesse voor ondernemen. In de zomer volgden ze een intensief programma van twee weken en daarna elke maand twee workshops. Die werden gegeven door professionals uit bijvoorbeeld de marketing, e-commerce en ontwerpers.

Adam Achgare (19) staat tijdens de uitreiking in zijn zelfgemaakte djellaba, de lange loszittende jurk die in Noord-Afrika door veel mannen wordt gedragen. “Ik ben nu bezig met djellaba’s van gerecyclede denim. Speciaal voor Nederland, omdat het hier wat kouder is. Ik wil iedereen ermee aanspreken, en de multiculturaliteit bevorderen. Ik hoop dat we straks op de Zuidas ook djellaba’s kunnen zien naast de strakke pakjes.”

300 aanmeldingen voor 25 plaatsen

Directeur van de Patta Academy Fatima Elatik (48) feliciteert alle deelnemers en is trots. “De Academy is opgericht omdat we zagen dat er veel interesse is in ondernemen bij jongvolwassenen, die niet altijd uit een omgeving komen waar dat gestimuleerd wordt. Dit jaar hebben we veel uit Zuidoost geworven, komend jaar gaan we dat wat breder door heel Amsterdam doen.”

De achtergronden van de deelnemers en hun motivatie om mee te doen zijn verschillend. Dat het project een grote aantrekkingskracht heeft, blijkt uit het aantal aanmeldingen: voor de 25 beschikbare plekken waren meer dan 300 aanmeldingen. Naast de jongeren is er ook vanuit de private sector interesse in het project. De jongeren werden begeleid door een coach met ervaring in het bedrijfsleven. Naast Patta en ABN Amro zijn bedrijven als Nike en B&A Groep onder de sponsoren.

Beautyplatform

Deelneemster Chaniva Aarras (26) wil in de toekomst een beautyplatform opzetten. Ze zit na afloop van de uitreiking met een jongetje op schoot, haar zoontje. “Nadat ik op 23-jarige leeftijd moeder was geworden was ik even vergeten wat ik zelf wilde. Ik kom uit een gemeenschap waarin het belangrijk is om er altijd goed en verzorgd uit te zien, ook als het slecht met je gaat. Het duurde bij mij daarom ook veel te lang voordat ik hulp zocht. Ik wil met mijn platform dat taboe doorbreken en dat naast uiterlijke verzorging ook mentaal welzijn centraal staat.”

Patta-oprichter Edson Sabajo (50) is tevreden. “Het was fantastisch, de kids zijn blij en wij ook. Vaak worden deze jongeren over het hoofd gezien. Er wordt óver hen gepraat maar niet mét hen. De mensen die je kent zijn heel belangrijk, dus als je dat netwerk niet hebt is het lastig. Dat hebben we de deelnemers meegegeven, nu moeten ze het zelf gaan doen.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden