Plus

'Pakket stond hier 4 dagen - en er kon geen bedankje af'

In De Pijp in Amsterdam rijden de bestelbusjes en fiets­koeriers op een gewone middag af en aan met online bestelde pakketten, maaltijden en boodschappen. Wat denken de buren daar wel niet van?

Overdag loopt het percentage van de geadresseerden die niet thuis zijn op tot 60 procent. Beeld Jip van den Toorn

De pakketbezorgers kennen Mona Ibrahim (42) inmiddels wel. Als er aan het einde van de dag nog pakketten van buren over zijn, probeert de bezorger het altijd even bij haar. Niet zelden met succes: zeker twee keer in de week neemt huismoeder Ibrahim pakjes aan voor anderen.

Vanuit haar deuropening in de Lutmastraat: "Ik doe het graag voor lieve buren." De ervaring heeft haar wel geleerd geen zware of grote pakketten meer aan te nemen. "Nadat ik dagenlang een groot, loodzwaar pakket in mijn hal had gestald, kon er bij het ophalen geeneens een bedankje af. Gelukkig wonen er nu aardigere mensen om me heen."

Ongemakkelijk
Een van hen is buurvrouw Merel van Grimbergen (31). Die voelt zich er steeds ongemakkelijker bij dat ze anderen met haar pakketjes lastigvalt. "Ik wil niet dat mijn buren worden betrokken bij iets wat ík wil hebben." Ze zorgt er daarom tegenwoordig altijd voor dat zij of haar vriend thuis is als er iets wordt bezorgd.

Ook een geliefde oplossing onder fanatieke bestellers: de pakketten steeds op andere locaties laten bezorgen, zoals de supermarkt, een DHL-servicepunt, Primera, het werkadres en soms de buren.

"Precies zoals het hoort," vindt Joop Scholten (67). De gepensioneerde Pijpbewoner vindt het terecht dat mensen enige gêne voelen als ze alsmaar anderen opzadelen met hun online aankopen. "Het is onbeschoft. Soms stopt hier wel drie keer per dag zo'n busje en wordt er drie keer bij mij aangebeld. In de tijd dat ik nog pakketjes aannam, heb ik weleens vier dagen een doos van een bovenbuurvrouw in huis gehad. Dat doe ik niet meer." Laat je in de winkel ook een ander je spullen tillen? vraagt ie zich af. "Nee toch?"

Post- en pakketbezorgers zeggen dat het vooral ouderen, werklozen en huismoeders en -vaders zijn waar ze terechtkunnen als de geadresseerde niet thuis is. In de praktijk zijn die al snel ongevraagd tot buurtdepot verheven.

Sociale contacten
Een georganiseerd buurtpunt kan soelaas bieden. De Amsterdamse start-up Homerr zag daar brood in en heeft in nog geen drie jaar een netwerk opgezet met meer dan 3600 'buurtpunten' in Nederland, waarvan 105 in Amsterdam. Ook Jerry Kaandorp (46) sloot zich erbij aan. Elke dag worden er pakketten van bewoners uit de buurt bij hem bezorgd. Hoeveel? Dat verschilt. Soms zijn het er vijf, soms twintig.

"Ik krijg er behalve een vergoeding van 28 cent per pakket ook veel sociale contacten voor terug en meer binding met de buurt. Zo maak je toch sneller een praatje over wat je bezighoudt." Dat vindt Kaandorp nog het belangrijkste, aangezien hij thuiswerkt en overdag weinig aanspraak heeft.

Even verderop fietst een maaltijdbezorger de Tolstraat in om eten van Leeman Döner af te leveren bij de 43-jarige Ruben. Hij bestelt het liefst dagelijks een maaltijd en weet dat zoiets op kritiek kan rekenen. "Maar ik werk veel en vaak thuis. Anderen hebben op hun werk een kantine, ik doe het zo."

Toch heeft de ondernemer, die niet met zijn achternaam in de krant wil, niet graag dat de anderen in zijn gebouw zien dat hij twee keer per dag eten laat bezorgen. "Daar schaam ik me voor. Misschien denken ze dat ik niet goed voor mezelf zorg of dat ik niet kan koken."

"Ik bestel daarom mijn lunch en diner in één keer en af en toe kies ik voor de optie afhalen bij een zaak dichtbij. Dan loop ik er snel heen. Dat is minder efficiënt en niet de beste keuze, maar ja, dan zien anderen het niet."

Lees ook: Moeten we aan de bezorgschaamte?

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool.nl.