Amsterdam Bewaar

Pact: nog hardere maatregelen nodig tegen de drukte

Ondernemers, horeca en bewoners van de binnenstad willen nog hardere maatregelen tegen de drukte
Ondernemers, horeca en bewoners van de binnenstad willen nog hardere maatregelen tegen de drukte © ANP

Ondernemers, horeca en bewoners van de binnenstad willen nog hardere maatregelen tegen de drukte. Opmerkelijk is dat de ondernemers zich neerleggen bij kleinere terrassen en het weren van auto's.

Een totaalverbod op Airbnb, geen nieuwe toeristenwinkels in drukke gebieden buiten het centrum, uitbreiding van de horecastop, geen pretvervoer meer, een belasting op huurfietsen: bewoners, ondernemers en horeca willen de aanpak van overlast door toerisme en drukte nog harder aanpakken.

Amsterdam City, namens de ondernemers in de binnenstad, Vereniging Vrienden van de Amsterdamse Binnenstad (VVAB) namens de bewoners en Koninklijke Horeca Nederland hebben een pact gesloten om de leefbaarheid in het centrum te beschermen.

"Tot onze verbazing bleek tijdens onze gesprekken dat ondernemers en bewoners meer gemeenschappelijke belangen hebben dan we dachten," zegt Willem Koster van Amsterdam City.

Een schepje erbovenop
In de eerste twee maanden van dit jaar is het toerisme in de stad opnieuw sneller gegroeid dan gedacht, bijna 10 procent. Het vorige week aangetreden college van GroenLinks, D66, PvdA en SP heeft in zijn akkoord al vergaande maatregelen opgenomen om de overlast door drukte aan te pakken.

Een Airbnb-verbod in drukke gebieden, bijvoorbeeld. Verbanning van de cruise­terminal naar een plek buiten de stadsgrenzen, een hogere toeristenbelasting en geen touringcars meer in het centrum.

"We zijn blij met het akkoord," zegt Els Iping, voormalig bestuurder van stadsdeel Centrum en nu verbonden aan VVAB. "Voor het eerst neemt een gemeentebestuur vergaande maatregelen. Daar kan hier en daar nog wel een schepje bovenop."

Opvallend is dat ondernemers het terugdringen van de auto in de binnenstad nu openlijk steunen. Ook opvallend is dat de horecabond akkoord gaat met het terugdringen van terrasruimte.

Het pact streeft namelijk naar minimaal twee meter ruimte op de stoepen, in plaats van anderhalf.

Natuurlijk worden ondernemers geraakt, maar soms is het nodig offers te brengen

"Natuurlijk worden ondernemers geraakt door dit soort scherpe maatregelen," zegt Pim Evers van Horeca Amsterdam, tevens eigenaar van tien zaken in de stad, waaronder Disco Dolly en de Bloemenbar. "Soms is het nodig offers te brengen voor een mooiere stad. Want die is in het belang van iedereen, ook van horecaondernemers."

In gesprek
De belangenbehartigers van de binnenstad waarschuwen voor het waterbedeffect, waarbij de drukte zich vanuit de binnenstad verspreidt over de rest van de stad.

In het centrum gelden strenge maatregelen, zoals een beperking van horeca, een verbod op de bierfiets, een stop op toeristenwinkels en een vergunningsplicht voor rondleidingen voor grote groepen op de Wallen.

Het gevolg is dat de bierfiets is uitgeweken naar delen van West, zoals de Spaarndammerbuurt, dat grote groepen zich verplaatsen en dat nieuwe horeca verrijst in de gebieden rondom de binnenstad: de Javastraat, rondom de Hallen, Bos en Lommer.

"Dat zien we gebeuren in de negentiende-eeuwse ring rondom het centrum. Ook daar zit niemand te wachten op een monocultuur of een verplaatsing van groot­stedelijke problematiek," aldus Koster.

Vandaar het pleidooi voor uitbreiding van het verbod op toeristenwinkels naar andere drukke gebieden in de stad en van de horecastop.

Met dit pact hopen de drie partijen in gesprek te komen met het nieuwe gemeentebestuur. "We willen graag helpen," aldus Iping. "Participeren is veel beter dan mopperen achteraf."

Lees ook: Drukte in de stad is nog altijd groeiende ergernis

Bierfiets eruit, asocialen aanpakken

- Uitbreiden verbod toeristenwinkels naar drukke stadsdelen

- Horecastop uitbreiden naar drukke wijken

- Verbod vakantieverhuur in de hele stad

- Strengere stop op nieuwe hotels

- Belasting op vermaak als fietsverhuur

- Twee meter ruimte op de stoep voor voetgangers i.p.v. 1,5

- Geen vergunningen pretvervoer (bierfiets, Segway)

- Binnenstad autoluw

- Parkeren onder de grond

- Meer handhaving op asociaal (rij)gedrag