AMSTERDAM - Een team van 150 politiemensen en veiligheidsmedewerkers met knalgele jassen aan is sinds vrijdag aan de slag gegaan om toezicht te houden in het openbaar vervoer in Amsterdam.De speciale ov-politie moet het aantal incidenten verminderen en het veiligheidsgevoel van reizigers op de stations en in metro's, trams en bussen vergroten.

Met advertenties, posters en folders laten de gemeente en de Amsterdamse politie weten dat de ov-agenten en -toezichthouders ingrijpen zodra iemand overlast veroorzaakt of als de veiligheid in het geding is. Teksten als 'Het is geel en alert op zakkenrollers in de tram' maken reizigers attent op het 'Veiligheidsteam Openbaar Vervoer', zoals de eenheid officieel heet.

Amsterdam repte altijd over 'ov-politie', maar het ministerie van Binnenlandse Zaken verbood de gemeente vorig jaar die term te gebruiken omdat 'politie' een beschermde merknaam is. Mensen gaan gewone agenten en ov-agenten door elkaar halen, stelde het ministerie. ''Maar als ik dit zo zie, voelt het wel heel erg als ov-politie'', zei vervoerswethouder Tjeerd Herrema vrijdag bij de aftrap op metrostation Waterlooplein in aanwezigheid van tientallen agenten en toezichthouders.

Herrema hoopt dat mensen nu eerder met de metro, tram of bus gaan reizen. ''Er zijn mensen die nu niet gebruikmaken van het openbaar vervoer omdat ze het onveilig vinden.'' De ov-politie is volgens hem altijd in touw als het openbaar vervoer rijdt, ook in de laatste metro richting de Bijlmer. De dagelijkse coördinatie is in handen van het Amsterdamse politiekorps.

De Amsterdamse oud-wethouder Mark van der Horst kwam al in 2002 met het idee een openbaarvervoerpolitie in het leven te roepen tegen agressie en geweld. Aanvankelijk zou de ov-politie op 1 januari aan de slag gaan, maar na bezwaren van de ondernemingsraden van de politie en het gemeentelijk vervoerbedrijf GVB is de invoering vertraagd. Zij vroegen zich af wat de noodzaak is van een ov-politie, omdat het GVB al medewerkers heeft die toezicht houden. (ANP)