De Ronde Hoep.

PlusAchtergrond

Ouderkerk overspoeld door wielrenners: ‘Het wordt alleen maar drukker’

De Ronde Hoep.Beeld Sam Bulder

De Ronde Hoep was altijd al populair onder wielrenners, maar door de komst van het coronavirus is het er drukker dan ooit. Dat eist zijn tol van de bewoners van Ouderkerk aan de Amstel. ‘Soms komen in een minuut wel dertig racefietsen voorbij.’

Al jarenlang is er protest tegen de grote hoeveelheden wielrenners in het dorp onder de rook van Amsterdam. Wie vanuit de stad de Ronde Hoep wil fietsen, rijdt bijna altijd door de Dorpsstraat. De drukte die daardoor ontstaat leidt soms tot gevaarlijke situaties en irritaties bij bewoners. En nu de sportscholen gesloten zijn en steeds meer mensen hun heil zoeken in buitensporten, wordt het alleen maar drukker.

“Soms komen in een minuut wel dertig racefietsen voorbij. Zeker aan het eind van de middag,” zegt wethouder Rineke Korrel (CDA) van de gemeente Ouder-Amstel. “Door het coronavirus zien we echt een toename van het aantal wielrenners.” Maar aan de komst van het virus kleeft ook een groot voordeel: de gemeente kan door de noodverordening experimenteren met maatregelen die de hoeveelheid wielrenners reguleren.

Tijdelijk geweerd

Door de noodverordening zijn racefietsen tijdelijk niet toegestaan in de Dorpsstraat om de anderhalve meter afstand tussen mensen te kunnen garanderen. Daarnaast is de Ronde Hoep tijdens het weekend afgesloten voor wielrenners. 

Om te controleren of wielrenners zich aan de regels houden staat er doordeweeks tussen 15.00 en 19.00 uur een verkeersregelaar bij de Dorpsstraat. Op vrijdag, zaterdag en zondag staan er twee verkeersregelaars tussen 12.00 en 18.00 uur. “Op het moment dat die er staan, merk je dat de wielrenners zich netjes aan de regels houden,” zegt de wethouder. Al weten toch veel fietsers een sluipweggetje te vinden naar het populaire fietsrondje. 

Kleine groep verpest het 

De lokale tak van de VVD voerde enkele jaren terug al campagne om de verkeerssituatie in het dorp veiliger te maken. “Het hoeft niet zo’n probleem te zijn dat er veel wielrenners door het dorp rijden,” zegt voorzitter Frans Slats. “Zolang iedereen zich maar aan de regels houdt. Er is een kleine groep die dat niet doet en die verpest het voor de anderen.”

Ook hij merkt dat een deel van de bewoners de fietsers helemaal zat is. “We zien veel weerstand. Bewoners uitten hun frustraties in besloten Facebook-groepen.” De partij wil dat er structurele oplossingen komen. “Na de coronacrisis moeten we door met verdere maatregelen. Niet om het fietsen te ontmoedigen, maar om de overlast te beperken.” 

Volgens Slats is meer handhaving op straat een mogelijke oplossing. “Wielrenners die tegen het verkeer inrijden of rotondes afsnijden worden nu te weinig aangesproken op hun gedrag.” Een andere optie is volgens hem het aanbieden van alternatieve routes naar de Ronde Hoep. 

De Ronde Hoep.Beeld Sam Bulder

De opvatting dat er maatregelen nodig zijn, wordt breed gedragen. Een grote meerderheid van de gemeenteraad wil een oplossing voor de drukte. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. “Racefietsen vallen volgens de verkeerswet binnen dezelfde categorie als normale fietsen. Dus je kunt ze niet als aparte groep behandelen,” zegt wethouder Korrel. Meer handhaving is volgens haar geen optie. “Dat is veel te duur.” 

Als het aan Korrel ligt, pakt de gemeente nu wel door. “Deze tijdelijke maatregelen helpen en ik wil voorkomen dat we straks terug bij af zijn.” Maar een oplossing vinden voor de overlast die bewoners ervaren is lastig. “We hebben gekeken naar drempels maar daardoor kunnen er scheuren ontstaan in woningen door trillingen van zware voertuigen.” En ook een zebrapad is volgens de wethouder niet wenselijk. “Mensen moeten overal kunnen oversteken.” 

Meer spreiden

Een eerste stap die de gemeente zet is het verwijderen van het stoplicht bij de Amstelbrug, als die over anderhalf jaar wordt vervangen. “Dan komen de wielrenners niet meer in een keer door de straat en spreiden we ze meer. Dat helpt gevoelsmatig al voor de bewoners,” zegt Korrel. Daarnaast wil de wethouder een extern adviesbureau inschakelen. “De wielrenners blijven hoe dan ook naar de Ronde Hoep komen, dus we moeten een goede oplossing vinden. Het is ook zeker niet zo dat alle wielrenners asociale weggebruikers zijn.”  

Snelheidsmeter

Een mogelijke verklaring voor de snelheidsduivels in de Dorpsstraat van Ouderkerk aan de Amstel is de populaire app Strava. Daarmee kunnen wielrenners hun gemiddelde snelheid monitoren en zich aan elkaar meten. Een stuk rustig fietsen in een dorp kan je score flink afzwakken, dus voor veel wielrenners is de verleiding groot om ook in de bebouwde kom te blijven doortrappen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden