Amsterdam Bewaar

Ouderenvervoerder RMC beboet om lange wachttijden

Volgens wethouder Pieter Litjens is er 'onvoldoende sprake is geweest van verbetering'.
Volgens wethouder Pieter Litjens is er 'onvoldoende sprake is geweest van verbetering'. © ANP

Vervoer voor Amsterdammers met een beperking en ouderen blijft onder de maat. Uitvoerder RMC krijgt een boete opgelegd omdat gebruikers vaak te lang moeten wachten op de busjes. Ook moeten zij vaak lang wachten voor ze een medewerker aan de telefoon krijgen.

Al enkele jaren probeert de gemeente de reiziger juist centraal te laten staan. Daartoe werd een contract afgesloten met RMC (Rotterdamse Mobiliteit Centrale). Nu blijkt dat de door het bedrijf beloofde presaties in de praktijk achterblijven, heeft de gemeente een boete opgelegd van 1 procent van de maandomzet.

Amsterdam hanteert een norm van 93 procent voor stiptheid, terwijl die landelijk op 92 procent ligt. De afgelopen maanden werden beide normen echter niet gehaald: tussen oktober en maart schommelde het aantal busjes dat op tijd bij de passagier was tussen de 89 en 91 procent. In maart daalde de gemiddelde punctualiteit zelfs.

Punctualiteit
Volgens wethouder Pieter Litjens is hij overgegaan tot het opleggen van een boete omdat er 'onvoldoende sprake is geweest van verbetering'. "Dit is geheel in lijn met mijn brief aan en gesprekken met RMC."

RMC laat weten dat er nog stappen moeten worden gemaakt voor wat punctualiteit betreft. Wel wijst het bedrijf erop dat in de onderzochte maanden fors meer mensen zijn vervoerd en dat de dienstverlening door klanten als goed wordt beoordeeld.

Beroerde start
RMC is sinds de zomer van 2017 verantwoordelijk voor het aanvullend openbaar vervoer voor Amsterdammers voor wie bus en tram niet goed toegankelijk is. Het bedrijf kampte met een beroerde start: de punctualiteit kwam in de eerste maand niet boven de 71 procent. Wel werd er vooruitgang geboekt, maar de laatste maanden blijft RMC dus steken op een gemiddelde punctualiteit van 90 procent.

Twee jaar geleden stelde de gemeente nog dat het vervoer van mensen met een beperking veel efficiënter moest. Litjens noemde het 'ouderwets en omslachtig'. Hij zei toen ernaar te streven dat Amsterdam binnen een paar jaar koploper zou zijn op het gebied van slim, modern en innovatief doelgroepenvervoer.