PlusAchtergrond

Ouderenvervoer duurder: ‘Een taxi? Weet je wat dat kost?’

Om het financiële tekort van de stad door de coronacrisis op te vangen, wordt onder andere bezuinigd op het aanvullend vervoer voor ouderen. Betrokkenen vrezen voor de gevolgen.

Beeld Hollandse Hoogte / Sabine Joosten

“Het is schandalig dat megalomane projecten zoals een bibliotheek op de Zuidas doorgaan, terwijl de gewone burger moet inleveren op kwaliteit van leven,” zegt Wil van Soest, fractievoorzitter van de Partij van de Ouderen. “Dan stel je als college de verkeerde prioriteiten.”

In het begrotingsplan van coalitiepartijen GroenLinks, D66, PvdA en SP staat dat het aanvullend openbaar vervoer (aov) voor Amsterdammers met een beperking en ouder dan 75 jaar toegankelijk blijft, maar dat het door de toenemende vergrijzing en oplopende tekorten wel noodzakelijk wordt de regeling te beperken.

Nu mogen ouderen, binnen een straal van 25 kilometer van hun woning, zo vaak met het aov reizen als ze willen. De ritprijzen zijn hetzelfde als in het gewone ov: 0,98 euro opstap­tarief en 0,17 euro per kilometer. Een reis­genoot of begeleider betaalt dezelfde prijs, ­tenzij de gemeente bepaalt dat begeleiding verplicht is.

Ouderen die geen gebruik kunnen maken van het aov, omdat bijvoorbeeld een rolstoeltaxi nodig is, kunnen een vervoerskostenvergoeding krijgen. Daarvoor moeten ze wel eerst een eigen bijdrage betalen. Die is maximaal 14,50 euro per maand en afhankelijk van de ­samenstelling van het huishouden en de leeftijd van de persoon.

Door de bezuinigen wordt de komende jaren geleidelijk een maximum gesteld aan het aantal kilometers dat een oudere het aov mag gebruiken. Ook wordt de inkomens­afhankelijke bijdrage verhoogd.

Eenzaamheid

Van Soest vindt het, net als het Nationaal ­Ouderenfonds, zorgelijk, omdat veel senioren in Amsterdam zich al in een kwetsbare situatie bevinden. Haar partij vreest voor nog meer vereenzaming in de stad. In 2017 voelde 48 procent van de volwassenen in de stad zich eenzaam. In 2018 zei 16 procent van de Amsterdammers zich zelfs zeer eenzaam te voelen.

Ook de Algemene ­Nederlandse Bond voor ­Ouderen ziet de bezuinigingen op het aanvullend openbaar ­vervoer het liefst zo snel mogelijk verdwijnen. “Als je wil dat ouderen zo lang mogelijk zelfstandig blijven wonen, dan moet je ze daarin faciliteren.”

Van Soest, tevens Statenlid in de provincie Noord-Holland: “Ik ga een motie indienen en kijken of Amsterdam onder curatele kan worden gesteld.”

‘Als het duurder wordt, dan kan ik het niet meer betalen.’

Ina Kanhai (71) woont alleen in De Pijp

“Als het aanvullend openbaar vervoer duurder wordt, dan kan ik het niet meer betalen, hoor. Nu gaat het net,” zegt Ina Kanhai, die minimaal één keer per week dankbaar gebruik maakt van de service. Ze is slecht ter been en haar dochter heeft geen rijbewijs. Voor bezoeken aan familie, uitstapjes of noodzakelijke ritten is ze aangewezen op de gemeentelijke service. Als de prijzen omhoog gaan, worden ze voor Kanhai dubbel zo hoog. “Ik ben slecht ter been. Er gaat altijd iemand met me mee. Voor die persoon moet ik dan ook meer betalen.”

Kanhais dochter vreest voor een ­scenario waarin haar moeder alleen maar thuis zit. “Ze zit nu al veel binnen omdat ze slecht ter been is. Als het vervoer te duur voor haar wordt, wordt haar leefwereld nog kleiner.”

‘Weet je wat dat kost, een taxi?’

Gerda Bonnes (87) woont in het Amstelhuis

“Ik vind het erg voor iedereen die hier woont. Wat moeten we doen als we het niet meer kunnen betalen?” zegt Gerda Bonnes.

Ze noemt het hopeloos dat alles alsmaar duurder en moeilijker wordt voor ouderen. “Ze hebben ook die tramhalte voor de deur al opgeheven. Een petitie met bijna vierhonderd handtekeningen hielp niet. Als ze nu ook het aanvullende openbaar vervoer duurder gaan maken, maken ze het de mensen in het Amstelhuis nog moeilijker.

Dan kunnen er heel veel niet meer weg. Ik kan nog een stukje lopen met mijn rollator. Maar naar de Dappermarkt, een heerlijke markt, kunnen we dan niet meer gaan. Een taxi ga ik echt niet doen. Ik heb van mijn moeder geleerd om zuinig met mijn centen om te gaan. Weet je wat dat kost, een taxi?”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden