Amsterdam Bewaar

Oud-voetballer Dries Boussatta in rechtszaak verwikkeld rond koffiezaak

Dries Boussatta in een van de vestigingen van zijn koffieketen Buongiorno
Dries Boussatta in een van de vestigingen van zijn koffieketen Buongiorno © Mark van der Zouw

Oud-voetballer en ondernemer Dries Boussatta is in een rechtszaak verwikkeld geraakt met vastgoedbeheermaatschappij WPM. Maandag staan ze tegenover elkaar in de rechtbank.

Het is een principezaak geworden. Het zijn maffiapraktijken

Dries Boussatta

Beheerder WPM eist 15.000 euro van Boussatta, eigenaar van koffieketen Buongiorno met zes vestigingen in West. Een van de vestigingen zit aan het Bos en Lommerplein, waar WPM als vastgoedbeheerder optreedt namens verhuurder Dela Vastgoed.

De zaak begon in 2014 toen Boussatta een nota kreeg voor servicekosten over 2012 en 2013. Of hij even 449 en 6078 euro wilde afrekenen, bovenop de 4857 euro die hij maandelijks al betaalt aan huur. Na lang aandringen stuurt WPM Boussatta een Excellbestand toe met een specificatie van de kosten. Die blijken met name te bestaan uit hoge stookkosten.

Kapotte kachel
En dat kan nooit kloppen, zegt Boussatta. Want: hij stookt nooit. 'Sinds ik in 2013 in dit pand ben gekomen is de verwarmingsinstallatie al stuk. Al die tijd gebruik ik elektrische kachels om de zaak enigszins op temperatuur te krijgen.'

Met een rekening van drieduizend euro voor het vervangen van een sprinklerinstallatie die WPM hem toestuurde, is het geëiste bedrag nu nog hoger. Dat was volgens WPM noodzakelijk omdat Boussatta een zolder had laten bouwen in het pand. Onzin, zegt hij, de zolder zat er al. 'Ik heb foto's van het pand van voordat ik het ging huren. Daar is op te zien dat er een zolder in zit.'

Principezaak
Boussatta heeft de huur inmiddels opgezegd, maar heeft de messen geslepen voor de zaak die WPM aanspande. 'Het is een principezaak geworden. Het zijn maffiapraktijken. WPM communiceert alleen via brieven van deurwaarders. Antwoord op een e-mail krijg je nooit.'

Volgens Sander van Golberdinge van Detailhandel Nederland zijn hoge servicekosten voor veel ondernemers een probleem. 'De kosten worden vaak niet uitgelegd. Het lijkt erop dat het voor de branche een manier is om ondernemers extra geld af te troggelen. Heel kwalijk, want ondernemers hebben het al zwaar genoeg.'

WPM wilde geen commentaar geven.