Plus

Oud-directeur van Gessel: 'AT5 is ijzersterk merk'

De Amsterdamse stadszender AT5 wordt bedreigd door  nieuwkomer C-Amsterdam. Oud-directeur Paul van Gessel: 'AT5 staat dicht bij de bevolking van Amsterdam.'

Paul van Gessel: "Van politici verwacht je toch dat ze eerst onderzoek doen en dan pas iets roepen ?' Beeld Daniel Cohen

Paul van Gessel kijkt met 'verbazing' naar de discussie over het voortbestaan van AT5. De oud-directeur van NH Media, waarvan AT5 onderdeel is, kan enig cynisme niet onderdrukken.

"Politici in de Stopera hebben de mond vol van wat AT5 allemaal wel en allemaal niet zou moeten doen. Maar ze lijken niet te beseffen dat het Amsterdamse gemeentebestuur de huidige constructie heeft gecreëerd."

Van Gessel weet ook wel dat het geheugen kort is. "Maar van politici verwacht je toch dat ze eerst onderzoek doen en dan pas iets roepen?"

Even terug naar het begin: u kwam in 2013 bij NH Media in dienst als directeur. In die rol moest u ook AT5 leiden. Wat trof u aan?
"AT5 moest de wonden likken. Er was enorm bezuinigd, de politiek had zo'n 40 procent van het budget weggehaald. Toen luidde de redenering: als je zo'n geminimaliseerde omroep overhoudt, dan moet die maar bij een andere instelling worden ondergebracht. Om de kosten van de overhead en techniek te drukken. Er is toen een openbare aanbesteding geweest. Uiteindelijk is gekozen voor een consortium van drie partijen: Avro, Het Parool en NH Media. Met de laatste ging AT5 in de praktijk samen."

Wat was uw opdracht?
"Ik moest die twee omroepen bij elkaar brengen. Ik had dus vanaf het begin twee petten op."

Dat werd u, voordat u in december 2018 ontslag nam, toch juist verweten?
"Ik kreeg steeds vaker te horen dat ik twee of drie petten op had, ook omdat ik bestuurder was van de Stichting Publiek Omroep Amsterdam. Maar dat was bij mijn functie ingebakken. Het was van: regel het."AT5 en NH Media zijn in 2012 gaan 'samen­wonen'.

Toch is het nooit tot een echte fusie ­gekomen. Waarom niet?
"Het waren rivalen, met een eigen bloedgroep en een eigen cultuur. Die kan je niet zomaar op één hoop gooien. Bovendien hebben ze beide hun eigen financiële stroom: AT5 krijgt geld van de gemeente, NH Media van het rijk."

"Het management heeft in eerste instantie de winst gezocht in de reductie van de kosten en in samenwerking waar dat ook echt vanzelfsprekend was. Dus niet meer met twee cameraploegen naar de Stopera, en dat je de directeur deelt en de huur en de techniek.

"Toen ik binnenkwam, zat iedereen elkaar afwachtend aan te kijken. Alsof er een glazen muur tussen beide groepen stond. Ik besefte: dit heeft tijd en geduld nodig."

"Overigens leverde de synergie veel op, al helemaal aan de kant van AT5. Door samen te werken kon zo'n 2 miljoen euro op jaarbasis worden bespaard, en dus naar de inhoud gaan."

Niettemin staat AT5 nu met de rug tegen de muur.
"Oneerlijk en onredelijk. We hebben met minder geld steeds meer gemaakt - deze digitale tijd vraagt om een eindeloos lijkende stroom video' s en reportages. Beide partijen begonnen aan elkaar te wennen en een fusie leek op termijn zeker te realiseren. Totdat de Amsterdamse Kunstraad in 2015 een rapport presenteerde.
Daarin werd geadviseerd dat AT5 veel geld erbij moest krijgen en ook met zijn
programmering het zuidelijke deel van de provincie moest gaan bedienen. NH Media moest volgens dat rapport halveren. Dat rapport, dat juridisch en financieel kant noch wal raakte, heeft het steeds meer glans vertonende verstandshuwelijk kapot ­gemaakt. Het wantrouwen was meteen terug op de vloer."

De Kunstraad hamerde er recentelijk op dat de stadszender nog te veel als doorgeefluik fungeert. De zender zou te weinig doen aan eigen nieuwsgaring en duiding van nieuws.
"Die kritiek lijkt gebaseerd op sentiment, op hoe het eens was toen iedereen nog televisie keek. Het budget van AT5 is nog maar een schijntje van wat het was in die zogenaamde gouden tijd. Mijn doel was ervoor te zorgen dat onafhankelijke kwaliteitsjournalistiek op lokaal niveau gewaarborgd blijft. Techreuzen als Facebook en Google eten alles op - commercieel en inhoudelijk. Dat zijn onze vijanden en daar moeten we ons collectief tegen wapenen."

Dat klinkt mooi. Maar intussen heeft AT5 concurrentie: C-Amsterdam wil de nieuwsvoorziening op radio en tv overnemen omdat inwoners zich te weinig zouden herkennen in de programmering.

"AT5 is een ijzersterk merk, dat dicht bij de Amsterdamse bevolking staat en goed is in snel nieuws. Nu roept een concurrent: wij kunnen dat beter. Vooral op het gebied van diversiteit. Zo gemakkelijk. De landelijke omroep heeft de laatste jaren al ons talent, vooral ook met een niet-westerse achtergrond, weggekocht. Dat houd je niet tegen, sterker: daar mag AT5 trots op zijn. Ajax kan ook niet tegenhouden dat Barcelona Frenkie de Jong wegkaapt."

U heeft de deur voor samenwerking met C-Amsterdam dichtgegooid, zo wordt in een adviesrapport gesteld. Was dat wel verstandig?
"Ik heb helemaal geen deur dichtgegooid. Ik heb samen met het andere bestuurslid van POA (de lokale zendgemachtigde waar behalve AT5 ook Salto toe behoort, red.) met C-Amsterdam om de tafel gezeten. Wij hebben hun ons plan gegeven, maar wij kregen slechts de helft van hun plan te zien. Daarmee konden we niet zoveel. Ook werd mij gezegd dat ik bij een mogelijke samenwerking eerst mijn redactie moest ontslaan, omwille van de diversiteit. Ik ben natuurlijk óók nog werkgever. Dus ben ik voor mijn redactie gaan staan."

De gemeenteraad mag niet inhoudelijk kiezen. Hij beoordeelt straks de mate waarin een zender de Amsterdammers representeert. Heeft u een idee welke kant het opgaat?
"Daar ga ik niet meer over. Ik kan alleen maar vaststellen dat AT5 nu kritiek krijgt op een manier van werken die de gemeenteraad in 2012 zelf heeft afgedwongen. Ook zie ik dat C-Amsterdam scoort met plannen voor een programmering die op de tekentafel goed oogt, maar in de praktijk onbetaalbaar is."

"Plannen die overigens nog grotendeels uitgaan van klassieke tv, waar nauwelijks meer publiek voor is. Dat is de klok terugdraaien. AT5 bereikt online inmiddels een veelvoud van wat het ooit op tv bereikte. Een veel diverser publiek bovendien. Dit afbreken en onder een nieuwe naam weer opbouwen is kansloos."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden