Voor boten die varen in de grachten van Amsterdam gaan andere regels gelden, althans zo zijn de plannen van het gemeentebestuur.

Plus Interviews

Opvarenden over dreigend alcoholverbod: ‘Echt bullshit’

Voor boten die varen in de grachten van Amsterdam gaan andere regels gelden, althans zo zijn de plannen van het gemeentebestuur. Beeld Dingena Mol

Op delen van het de grachten mag in de toekomst mogelijk geen alcohol meer gedronken worden. Schippers en opvarenden zien het met lede ogen aan. 

Net als veel rederijen reageren Amsterdammers die zondag het ruime sop van de Prinsengracht kozen, korzelig op het plan van wethouder Sharon Dijksma (Water). De woorden ‘vertrutting’ en ‘vrijheid’ vallen daarbij veelvuldig.

Donderdag werd bekend dat Amsterdam onderzoekt of op sommige grachten een alcoholverbod kan worden ingevoerd. Niet alleen de schippers, maar alle passagiers van zevenduizend plezierbootjes zouden het voortaan bij ­cola moeten houden, om zo joelende groepen beschonken lui tegen te gaan. 

Dijksma’s doel is vooral om de vele dranksloepen en partyboten terug te dringen. Grote groepen toeristen genieten daarop voor een paar tientjes van een rondvaart en een onbeperkte hoeveelheid drank. Maar de regel zou ook gaan gelden voor kleine rederijen, en de Amsterdammers die hun vrijmibo naar het water verplaatsen, of hun huwelijk vieren op een historische salonboot.

In juli wordt bekend of het alcoholverbod het haalt. Het zou niet de enige regel zijn die wordt ingevoerd om de Amsterdamse wateren tot bedaren te brengen. Vanaf 23 mei is het verboden om te varen met meer dan twaalf mensen aan boord, met uitzondering van ­Koningsdag. Ook krijgt de stad de bevoegdheid om in sommige delen van de grachtengordel een nachtelijk vaarverbod in te stellen tussen elf uur ’s avonds en zeven uur ’s ochtends, en gaat er beter ­gehandhaafd worden op geluidsoverlast.

Miesje ter Beek (22): ‘Ik vind het echt bullshit’

Miesje ter Beek Beeld Dingena Mol

“Vreselijk,” zegt Miesje ter Beek (22) als om haar mening over een alcoholverbod wordt ­gevraagd. Ze is lid van studentenvereniging Derm, waarmee ze geregeld gaat varen. “Mensen vieren vaak een feestje op een boot. Dan moet je toch gewoon kunnen drinken? Ik denk echt dat hiermee een stuk van de Amsterdamse sfeer verdwijnt.”

Nog erger vindt Ter Beek de ­binnenkort ingevoerde regel van maximum twaalf opvarenden: haar vereniging heeft net een nieuwe sloep aangeschaft waar zo’n veertig leden in passen. 

“Dan kunnen we dus niet meer met een dispuut het water op. Ik vind het echt bullshit. Dat je met ­zo veel mensen vaart, hoeft niet te betekenen dat je excessief geluid maakt. Als wij gaan varen, huren we altijd een kapitein in die nuchter blijft, en zorgen we dat er nog iemand is die niet drinkt om te zorgen dat we ons gedeisd houden. Er kan toch ook ineens een groep van veertig man langs je huis lopen?”

Rachel Oas (52): ‘Ik denk niet dat het wat uithaalt’

Rachel Oas Beeld Dingena Mol

Rachel Oas (52) staat op het punt een fles bubbels open te trekken. “Toen ik tien jaar geleden vanuit de VS naar Amsterdam verhuisde, was het eerste dat ik deed een bootje kopen. Varen over de grachten is toch echt die Amsterdam experience.” Natuurlijk kan Oas die ervaring ook nuchter ondergaan, maar het is toch wel erg prettig om een glaasje wijn te drinken op een zonnige dag op het water. 

“They’re taking the fun out of Amsterdam.” Is het echt zo’n groot probleem? “Natuurlijk zie ik ook weleens een boot vol dronken studenten, maar de meesten gedragen zich volgens mij verantwoordelijk. Ik denk ook niet dat zo’n verbod iets gaat uithalen. Mensen drinken toch wel.”

Wim Drijver (60): ‘Je mag best een signaal afgeven’

Wim Drijver Beeld Dingena Mol

“Het verbaast me niet,” zegt Wim Drijver (60) vanuit zijn mahoniehouten, elektrisch aangedreven ­autoboot uit 1930. Drijver runt Ambolux, een bedrijfje in luxe privérondvaarten. 

“Met dat lawaai en die drankgelagen wordt iets van de Amsterdammers afgepakt, dus ik vind best dat je een signaal mag afgeven dat er grenzen zijn. En toch is het een beetje tuttig. Amsterdam moet wel een vrije stad blijven.”

Waar de reder zich vooral zorgen over maakt, is Dijksma’s plan om volgend jaar alle vergunningen voor commerciële rondvaart in te trekken en opnieuw te verdelen. “Ik heb flink geïnvesteerd in twee boten. Nu is het onzeker of ik dit werk nog wel kan blijven doen.”

Emma van Bergeijk (23): ‘Het is wel een beetje vertrutting’

Emma van Bergeijk. Beeld Dingena Mol

Emma van Bergeijk (23) vaart met een stel vriendinnen rond in haar motorbootje. Ze heeft twee flessen prosecco aan boord om met z’n vieren te delen, maar doet zelf rustig aan.

“Ik zou nooit dronken gaan varen. Ik drink misschien twee glazen wijn.” Een mogelijk alcoholverbod ziet Van Bergeijk niet zitten. “Het zal niet voor niets zijn, bewoners zullen zeker overlast hebben van sommige boten. En het is ook niet zo dat je per se alcohol nodig hebt om het leuk te hebben, maar ik vind het wel een beetje vertrutting, zo’n verbod. Een biertje hoort erbij. Zolang je maar rekening houdt met de bewoners die aan het water wonen.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool.nl.