Amsterdam Bewaar

Ophef om campagne jongerentak Concertgebouw

Ophef om campagne jongerentak Concertgebouw
© Entree

Niet Suitsupply, maar de jongerentak van het Concertgebouw krijgt kritiek op een reclamecampagne met een halfnaakte vrouw.

In een twintig seconden durende campagnefilmpje blaast een bladblazer het pastelroze rokje van een vrouw van achteren omhoog, waardoor haar billen en haar string tevoorschijn komen. Haar handen doen af en toe een verwoede poging haar lichaam te verhullen.  

Wie wat van klassieke muziek afweet, ziet dat het filmpje een letterlijke verbeelding is van 'Air on the G-string', een klassieke compositie van Bach. 

Of in elk geval, dat is de grap achter de campagne die deze week werd gelanceerd door Entrée, de jongerenvereniging van het Concertgebouw. In een reeks van vier korte filmpjes worden de titels van klassieke composities letterlijk uitgebeeld. Met de filmpjes hoopt de vereniging jongeren te enthousiasmeren eens een klassiek concert te bezoeken.

Walgelijk
Maar de tijd dat bloot onverlet verkoopt blijkt wel voorbij. Op Facebook verafschuwen gebruikers de campagne, die zij seksistisch vinden; de keuze om het vrouwelijk lichaam als seksueel object te gebruiken 'om jonge mensen te lokken naar het Concertgebouw', wordt walgelijk genoemd.  

'Denken jullie dat jullie zo weinig te bieden hebben dat jullie alleen met dit soort "controversiële" filmpjes de aandacht kunnen krijgen van een jong publiek,' schrijft een Facebookgebruiker onder het filmpje. Een ander reactie: 'Reclametaal? Debiele en seksistische taal zul je bedoelen.' 

Een vette knipoog
De coordinator van de vereniging, Micha Windgassen, zegt dat ze wel kritiek hadden verwacht, maar dat men er met 'een knipoog' naar moet kijken. "Het is logisch dat er wat klachten zouden komen, maar veel mensen reageren positief. Juist om de jongeren aan te spreken die we gewoonlijk niet bereiken, hebben we gekozen voor controversieel. We hopen dat men het snapt en er met een dikke vette knipoog naar kijkt."

De tweede video is ook deze week gelanceerd. De anderen komen de komende twee weken online.

Tip Het Parool

Heb je een nieuwstip of nieuwsfoto? Voeg ons toe op Whatsapp. Liever mailen of anoniem tippen? Bekijk hier hoe dat kan.