Plus

Op vakantie met de elektrische auto: het kan met de juiste voorbereiding

Op vakantie met de elektrische auto? De Route du Soleil is geen brug te ver meer, zo bewees een Amsterdamse karavaan van tien elektrische auto’s dit weekend.

De elektrische auto’s op weg naar Lyon Beeld Gemeente Amsterdam

Leent de elektrische auto zich al voor een verre vakantierit? Twijfel daarover is voor een op de zeven automobilisten reden om toch maar even te wachten met de aanschaf van een stekkerauto, zo blijkt uit onderzoek van de ANWB. En tot voor kort gaf de ANWB ze groot gelijk als het gaat om een buitenlandse vakantie met de elektrische auto. “Vorig jaar zeiden we nog: doe het niet,” zegt Marco van Eenennaam, ANWB-deskundige op het gebied van elektrisch rijden.

Lang niet overal staan zoveel laadpalen als in Nederland. En als ze er al staan, is het nog maar de vraag of ze makkelijk vindbaar zijn of openbaar toegankelijk. Het is ook niet zo makkelijk geregeld als in Nederland, waar je met een en dezelfde laadpas overal terecht kunt. Dan dreigt zo’n vakantierit in een auto met een actieradius van 200 of 300 kilometer toch een stressvolle toestand te worden.

Kantelpunt

Inmiddels staan we op ‘een kantelpunt’, alweer volgens de ANWB. Ook in de landen om ons heen neemt het aantal oplaadpunten snel toe. “Het is goed te doen als je gewend bent om te gaan met alle apps die je vertellen waar de laadpalen te vinden zijn en of je ze ook kunt gebruiken.” Samengevat: Met de juiste voorbereiding kom je er wel.

Maar het grote publiek houdt voorlopig koudwatervrees. Vandaar de karavaan van tien elektrische auto’s die dit weekend vanuit Amsterdam naar Lyon reed. Daar is vanaf zondag een toonaangevende beurs rond elektrisch rijden en de Amsterdamse delegatie rond wethouder Sharon Dijksma greep die gelegenheid aan om te laten zien dat het wel degelijk goed mogelijk is om per elektrische auto de vakantiebestemming te halen (zie kader). Dat moet ook wel, wil Dijksma haar ambitie waarmaken om al in 2030 alleen elektrische auto’s in de stad te hebben.

“De batterijen in de auto’s worden steeds groter en tegelijkertijd is de oplaadinfrastructuur snel in ontwikkeling,” zegt ook Maarten van Biezen van de Vereniging Elektrische Rijders. “Het gaat nu heel snel. Nog even en je kunt na tien minuten laden weer driehonderd kilometer rijden. Dat is toch eigenlijk heel normaal op vakantie: om de twee of drie uur even tien minuten stoppen?”

Laadpas

Wel noemt ook hij het ongemak dat je niet zoals in Nederland overal terecht kunt met één laadpas. “Dat moet na de Europese verkiezingen echt eens geregeld worden.”

Opladen is in de landen om ons heen geen probleem meer, met uitzondering van afgelegen streken in Frankrijk. Richting Spanje, Italië en Kroatië kan het lastig zijn, zegt Van Eenennaam. “Dat is een heel eind rijden én er zijn minder oplaadmogelijkheden.”

Zo schuiven de grenzen voor elektrische rijders elk jaar weer ietsje op. “In 2011 haalde ik Parijs nog met de hakken in de sloot.” Maar er zullen van tijd tot tijd weer nieuwe struikelblokken opdoemen. Van Eenennaam denkt bijvoorbeeld aan de wintersport, als batterijen door de kou toch al niet op de toppen van hun kunnen presteren. Iedereen vertrekt immers ongeveer tegelijkertijd voor een weekje skiën om dus rond dezelfde plek op zoek te gaan naar een laadpaal. En hoe gaat het straks op de Route du Soleil in de file op Zwarte Zaterdag als de airco ook het uiterste vergt van de batterij?

Rondreizen

In de tussentijd heeft reisbureau Pharos rondreizen speciaal voor elektrische auto’s langs hotels met oplaadgelegenheid. Er zijn inmiddels elektrischeautovakanties door Noorwegen, Duitsland en Schotland. “We willen laten zien dat het prima kan. Dat je er alleen van tevoren even goed over na moet denken,” zegt directeur Karianne van Rongen. Ze worden nog niet veel geboekt, zo’n twintig keer vorig jaar.

De opkomst van de elektrische auto is wel een lelijke streep door de rekening voor één typisch Nederlandse manier om vakantie te vieren: de caravan. “Dat gaat alleen met de Tesla Model X,” zegt Van Biezen. “Alle andere elektrische modellen hebben dan een te kleine actieradius of kunnen de caravan niet trekken. Dat is nog een belemmering op dit moment.”

-----------------

Dijksma: ‘Als we rustig rijden, halen we het volgende laadstation’

Na vier keer opladen kwam de zaterdagmorgen bij de Johan Cruijff Arena vertrokken karavaan van tien elektrische auto’s zondagmiddag aan in Lyon. “Het is heel gemoedelijk verlopen,” zegt wethouder Sharon Dijksma (verkeer). Geen moment heeft ze met het zweet in de handen gezocht naar een beschikbare laadpaal. “Het is alleen nu even spannend,” zegt ze tijdens de laatste etappe. “Maar als we rustig rijden, gaan we ons volgende laadstation gewoon halen.”

Ook Dijksma benadrukt het belang van een goede voorbereiding. “Het was allemaal uitgezocht van tevoren.” Dat was nu nog eens extra van belang omdat behalve Tesla’s met een grote batterij ook auto’s meereden met een actieradius van zo’n 200 kilometer. “We hebben onderweg ook wel een gezin gezien dat op vakantie ging. Dat gebruikte de laadtijd ook om hun kindje een broodje te geven, de benen te strekken of even te voetballen. Je gaat de tijd wat anders inrichten. Maar met twee kinderen moeten wij sowieso elke twee uur even stoppen.”

Sharon Dijksma Beeld Gemeente Amsterdam
De elektrische auto’s op weg naar Lyon Beeld Gemeente Amsterdam
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden