Amsterdam Bewaar

Onverwachte groei passagiers levert Schiphol tijdelijke vertrekhal op

Impressie van de nieuwe tijdelijke vertrekhal. Deze komt tot 2019 onder de verkeerstoren. De hal wordt bovenop de al bestaande bagagekelder gebouwd
Impressie van de nieuwe tijdelijke vertrekhal. Deze komt tot 2019 onder de verkeerstoren. De hal wordt bovenop de al bestaande bagagekelder gebouwd © Schiphol

Schiphol krijgt er een tijdelijke vertrekhal bij. Dat is nodig vanwege de onverwachts flinke groei van het aantal passagiers dat binnen Europa reist.

Naar verwachting zullen jaarlijks zo'n twee miljoen passagiers gebruik maken van de hal, waarvan de bouw maandag al begint.

De hal is nodig omdat het in de bestaande vertrekhallen 1 en 2 soms te druk wordt, vooral in vakantieperiodes. Daardoor komt ook ruimte vrij in Vertrekhal 1 en 2, waar vandaan nu alle Europese passagiers reizen.

"Het aantal passagiers dat naar landen in het Schengengebied reist, groeit sneller dan we met de luchtvaartmaatschappijen hadden gedacht," zegt een woordvoerder van Schiphol. Het Schengengebied omvat alle EU-landen minus Groot-Brittanië, Ierland, Bulgarije en Roemenië, maar met Zwitserland, IJsland en Noorwegen.

"Dat is het gevolg van de aantrekkende economie, maarkomt ook doordat met de lage brandstofprijzen vliegen relatief goedkoop is." Mogelijk speelt ook een rol dat reizigers momenteel liever voor 'veiliger' bestemmingen dicht bij huis kiezen.

De snelle groei van het aantal Schengenreizigers zal er ook toe leiden dat het totaal aantal passagiers waarschijnlijk hoger uitkomt dan de 63 miljoen die de luchthaven eerder voor dit jaar voorspelde.

Meivakantie
De hal wordt vóór de de meivakantie van volgend jaar, de eerstvolgende reispiek, geopend. Eind 2019 verdwijnt hij weer vanwege de bouwwerkzaamheden in het A-gebied. Zo wordt aan de oostzijde van Schiphol Centrum een nieuwe pier en een hele nieuwe vertrekhal gebouwd, die in 2023 open gaat.

In de tussentijd zal vertrekhal 1, de oudste van Schiphol,  waarschijnlijk opnieuw worden verbouwd, zodat deze meer passagiers kan verwerken. "We denken er aan om ook in Terminal 1 de veiligheidscontrole te verhuizen naar een nieuwe tussenverdieping. Daardoor kunnen we meer ruimte creeren zodat we d egroei kunnen opvangen. "

In Terminal 1 ligt de veiligheidscontrole nu nog op de begane grond, achter de incheckbalies. In vertrekhallen 2 en 3 ligt die controle al op een extra verdieping, waaraan de afgelopen jaren fors is verbouwd.

De tijdelijke vertrekhal wordt ongeveer 3800 vierkante meter groot en komt bovenop bagagekelder Zuid, in de schdauw van de verkeerstoren. De hal biedt plek aan zo'n twintig incheckbalies en vijf beveiligingsdoorgangen en krijgt een directe verbinding met de B- en de C-pier en met de 'reguliere' vertrekhal 1.