Onrust onder garagisten over Amsterdamse autoplannen

Het streven van de gemeente om alle benzineauto's over elf jaar te weren, leidt tot flinke onrust onder garagisten.

Oplaadpunt voor elektrische auto's in AmsterdamBeeld Robin van Lonkhuijsen/ANP

"Ik zie het probleem niet," zegt garagist Raymond Lorist, die in hartje hoofdstad aan auto's sleutelt. "Elke keer als ik hier een wagen apk keur, zie ik dat het met die uitstoot bij benzineauto's steeds minder wordt. Alles elektrisch? Dat kan helemaal niet."

RAI Vereniging, die autoverkopers en -importeurs vertegenwoordigt, noemt het 'een bizar plan waarmee Amsterdam zich volledig buiten de realiteit zet'.

'Altijd duurder'
Bovag vindt de ingreep vooral 'onnadenkend'. "Het kabinet heeft net paal en perk gesteld aan de wildgroei van milieuzones en nu komt Amsterdam hiermee," zegt woordvoerder Tom Huyskens, die de classificatie 'proefballon' niet schuwt.

"Ik hoor de wethouder zeggen dat een van de voorwaarden voor invoering is dat er voldoende elektrische auto's, nieuw en tweedehands, moeten zijn. Wij gaan ervan uit dat in 2030 in heel Nederland 1,5 miljoen elektrische auto's rijden."

Maar een auto gaat gemiddeld elf jaar mee. "Dan rijden nog altijd 7 miljoen auto's op benzine. Er worden over elf jaar simpelweg niet voldoende elektrische auto's gemaakt om dat verder omlaag te krijgen."

De hoop van wethouder Dijksma dat er voldoende elektrieke twee­de­hands­jes zullen zijn zodat straks ook minder kapitaalkrachtige Amsterdamse autorijders uitstootloos kunnen rijden, noemt hij 'niet reëel'.

"Een elektrische occasion zal ­altijd duurder zijn; eentje voor 10.000 of 15.000 euro vinden is als zoeken naar een speld in de hooiberg. En in een oude elektrische auto is het batterijpakket zo achteruitgelopen dat het gebruik beperkt zal zijn."

Impact
Garagist Lorist ziet voldoende klanten die moeite hebben 10.000 euro bij elkaar te schrapen om in een tweedehandsje te rijden. "Die staan straks aan de kant, want voor zo'n bedrag vind je nooit een elektrische auto. En als je hem wel vindt, dan kom je er de stad niet mee uit."

Bovag vindt dat Amsterdam voorbijgaat aan de impact voor ondernemers. "Dealers en garagehouders zetten zich schrap voor de opkomst van elektrische auto's. Daar komt Amsterdam nu tussendoor met een onrealistische versnelling. Heel wat bedrijven kunnen zich niet op deze termijn aanpassen."

Lees ook: De autoplannen ontcijferd: is de lucht straks schoner?

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden