Amsterdam Bewaar

Ondernemers slaan handen ineen voor een mooiere Dam

Ondernemers slaan handen ineen voor een mooiere Dam
© Studio Noa Verhofstad

De ondernemers van de Dam gaan zich verenigen om het plein mooier te maken.

Een concreet actieplan ligt er nog niet, maar het hoofddoel is om de Dam 'meer allure te geven', vertelt straatmanager Evelien van Damme.

"Vorig jaar is binnen Stichting Dam besloten dat we meer willen doen. Er is toen een start gemaakt met de oprichting van een bedrijveninvesteringszone (Biz)."

Als een toerist nu een foto maakt van de Dam, staat er altijd wel een hotdogkar op

Evelien van Damme, straatmanager

De Stichting Dam bestaat al 32 jaar, maar sinds dit jaar is het een Biz. Binnen zo'n zone storten ondernemers geld in een potje. De gemeente kan daar subsidie uit halen voor verbetering van het gebied.

'Maskermonsters'
De Stichting Dam bestond eerder uit vijftien grote bedrijven. Inmiddels is de organisatie gegroeid naar bij elkaar 46 ondernemers en eigenaren van panden op de Dam.

"We gaan de komende drie jaar met de leden kijken hoe we de Dam kunnen verbeteren," zegt Van Damme, die ook straatmanager is van het aangrenzende Damrak en het Beursplein. "Je kunt bijvoorbeeld denken aan wat we kunnen beginnen tegen de hoeveelheid hotdogkarren en wat wij de 'maskermonsters' noemen: de vele straatartiesten. Als een toerist nu een foto maakt van de Dam, staat er altijd wel een hotdogkar op. Dat vinden wij niet kunnen."

De nieuwe vereniging zal eind deze maand een bestuur kiezen. Kees Klesman, oud-directeur van Madame Tussauds, is voorlopig voorzitter.

Hoe ziet u de Dam het liefst? We vroegen u ideeën in te zenden over uw ideale Dam. Lees hier de mooiste en leukste reacties.