Omwonenden Schiphol: pas praten na compensatie

De actiegroepen van bewoners rondom Schiphol komen met een nieuwe eis: eerst de groei van het vliegverkeer van de afgelopen jaren compenseren, pas dan praten over verdere ontwikkelingen. Dinsdag overhandigen ze een petitie in Den Haag.

Beeld anp

Nu het overheden, luchtvaartsector en omwonenden niet is gelukt een advies uit te brengen over de toekomst van de luchthaven, verschuift de strijd tegen Schiphol van de Alderstafel naar de Tweede Kamer.

"Wij willen vasthouden aan de afspraken uit 2008," zegt bewonersvoorman Matt Poelmans. "Pas als die zijn nagekomen, gaan we verder praten. Groei na 2020 is dan niet mogelijk. Eerst zul je de groei van de afgelopen jaren moeten inlopen."

Poelmans is de afgelopen maanden opgestaan als de nieuwe sterke man in de bewonersdelegatie, nadat eind december de macht werd gegrepen. Wilden de bewoners voordien nog meepraten over voorwaarden voor groei, daarna leidde hun veto tot het mislukken van de gesprekken.

Niet volgens bestuurskundige Poelmans. "Tweederde van de betrokkenen, bestuurders en bewoners zijn het met elkaar erover eens hoe het verder moet. Alleen de luchtvaartsector niet."

Gematigde groei
Hij roept de Tweede Kamer op om Schiphol, LVNL (luchtverkeersleiding) en KLM daar niet voor te 'belonen' door groei toch mogelijk te maken zoals in het regeerakkoord is vastgelegd.

"Schipholtopman Dick Benschop probeert de politiek mee te krijgen met zijn pleidooi voor gematigde ontwikkelingen. Maar ook gematigde groei is groei."

n de voorstellen van Schipholtopman Benschop voor na 2020 zitten volgens de bewonersvoorman 'zaken die al waargemaakt hadden moeten worden'.

Zo vindt Poelmans de belofte om het aantal nachtvluchten verder terug te dringen 'een sigaar uit eigen doos'. "We zouden al van 32.000 naar 29.000 vluchten per jaar gaan, maar dat is nooit gebeurd."

Met het groeipleidooi van Benschop gaat de luchtvaartsector volgens hem ook voorbij aan de drieste ontwikkelingen in de afgelopen jaren. "De afgelopen jaren heeft Schiphol alle milieuruimte gebruikt om maximaal te groeien, zodat de grens van 500.000 vluchten eerder is bereikt."

Afspraken uit 2008
Dat zet volgens hem een afspraak uit 2008 op de helling. Toen is met instemming van alle partijen - luchtvaart én bewonersgroepen - vastgelegd dat milieuwinst door stillere en minder vervuilende vliegtuigen ná 2020 gelijk wordt verdeeld; de helft van die winst kan worden gebruikt voor groei, de andere helft voor minder overlast.

"Het regeerakkoord heeft weer een andere uitleg. Die legt de start bij 2008, toen die afspraak is gemaakt." Poelmans spreekt dat tegen, maar is bewust niet strijdvaardig.

"Laten ze dat maar doen. Dan zal blijken dat 100 procent van de winst is gebruikt voor groei, niet 50 procent. Er is niets gedaan aan hinderbeperking. Zo wordt dat ook gevoeld in de omgeving."

"Dat moet je wat ons betreft dan ook doorvoeren in de discussie over de toekomst. Dat betekent dat je na 2020 jarenlang pas op de plaats moet maken om de groei uit het verleden weer in te lopen."

"Daarna willen wij als bewoners best praten hoe het verder gaat, maar dan wel in relatie met hinder en economische groei. Wat is er nodig voor de economie? Waar kan je dat kwijt? Moeten er hogere ticketprijzen komen, meer met de trein gereisd? Moeten vluchten meer worden gereguleerd? Maar die discussie wil Schiphol niet voeren."

Schiphol in zee
"Schiphol wil eerst toezegging van de politiek over groei, en pas daarna praten over voorwaarden. Ook de provincie vindt dat eerst afspraken uit het verleden nagekomen moeten worden. De bal ligt bij Schiphol."

Poelmans is niet bang dat na de provinciale verkiezingen Noord-Holland van koers zal veranderen, met de twee grootste partijen die uitgesproken voor groei zijn.

"De provinciale lijsttrekker van het FvD heeft ook al opgeroepen voor Schiphol in zee. Als geen gematigde groei mogelijk is, dan is verplaatsing voor ons ook de enige oplossing."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden