Amsterdam Bewaar

Omwonenden Schiphol dupe van mogelijke uitstel Lelystad

Lelystad Airport
Lelystad Airport © ANP

De opening van vliegveld Lelystad per april 2019, dat Schiphol moet ontlasten, staat op losse schroeven. Nu regeringspartij ChristenUnie openlijk twijfelt, is een Kamermeerderheid voor uitstel.

Waarom twijfelt de ChristenUnie?
"Voor mij is een zorgvuldig proces en het werken aan draagvlak veel belangrijker dan april 2019 als openingsdatum," laat de partij bij monde van Kamerlid Eppo Bruins weten. Precies het proces én het draagvlak laten veel te wensen over. "In de milieueffectrapportage zaten fouten die nota bene door actiegroepen (HoogOverijssel, red.) moesten worden ontdekt."

2023

Als de opening wordt uitgesteld, waar een meerderheid van de Kamer nu voor lijkt te zijn, zou Lelystad Airport pas in 2023 volledig operationeel zijn.

"En pas afgelopen juni werd plotseling duidelijk dat de eerste jaren met lage aanvliegroutes zal worden gewerkt, zodat omwonenden veel hinder zullen ondervinden. Dat heeft iedereen verrast. Het vertrouwen is tot onder het nulpunt gedaald." Er moet wel een heel goed verhaal liggen, wil Bruins volgende maand - als de Kamer  beslist over de openingsdatum - nog van gedachten veranderen. "Ik zie nu nog niet hoe ik daarvan overtuigd kan worden."

Wat wil de partij dan wel?
Volgens de ChristenUnie moet het kabinet het besluit opschorten tot duidelijk is hoe de nieuwe indeling van het luchtruim (aanvliegroutes en vlieghoogtes), die in 2023 is voorzien, eruitziet. In december bleek dat die indeling al vanaf 2020 duidelijk kan zijn. In dat jaar zou Lelystad dan kunnen beginnen met de opstartfase, om in 2023 volledig operationeel te zijn.

Waarom is de ChristenUnie zo belangrijk?

De ChristenUnie speelt een sleutelrol. Vrijwel de voltallige oppositie heeft zich al uitgesproken voor uitstel. Nu de kleinste coalitiepartij openlijk twijfelt, is er geen meerderheid om de opening door te zetten.

Wat zijn de gevolgen van uitstel voor Schiphol?
Het is een flinke streep door de rekening van de nationale luchthaven. Schiphol zit tot 2020 aan het maximumaantal vluchten. Als Lelystad volgend jaar open zou gaan, zou dat vliegveld vakantie­vluchten over kunnen nemen. Dan ontstaat er ruimte voor Schiphol om verder te groeien als internationaal knooppunt.

Als Lelystad later in gebruik wordt genomen, gaat dat ten koste van Schipholomwonenden

Als de opening van Lelystad wordt uitgesteld, beslist het kabinet mogelijk om de vluchtgrenzen na 2020 op te rekken om groei tóch mogelijk te maken. Met andere woorden: als de belangen van inwoners van Flevoland en de Veluwe prevaleren, gaat dat automatisch ten koste van de omwonenden van Schiphol.

Is er nu ruzie in de coalitie?
De VVD is not amused. Kamerlid Remco Dijkstra benadrukt dat Schiphol en Lelystad 'onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn'. "Een broedende kip moet je niet storen. Pas als de resultaten van een nieuwe milieueffectrapportage er zijn, legt de coalitie gezamenlijk een ei."

Ook CDA-Kamerlid Mustafa Amhaouch 'hecht veel waarde' aan dat rapport. "Ons standpunt is niet gewijzigd. Eppo loopt de minis­ter voor de voeten." D66 denkt daar anders over. "Bruins zegt niet zoveel anders dan wij in het debat van december ook hebben gezegd", stelt Kamerlid Jan Paternotte.

"Hij wil in februari oordelen over opening, net als wij. Voor die tijd vragen wij ons af of opening in 2019 überhaupt realistisch is: alle voorbereidingen zijn enorm vertraagd door het foutenfestival in de milieueffectrapportage." Volgens Paternotte is het nu nog 'lastig oordelen zonder kloppende informatie'.

Vorige maand zei verantwoordelijk minister, Cora van Nieuwenhuizen, nog dat zij 'alles op alles' wil zetten om opening per april 2019 mogelijk te maken. Toch hield zij een muizengaatje open. "Als het meer tijd kost of als er iets meer moet worden uitgezocht, dan is dat zo."