Amsterdam Bewaar

NS wil meer strandtreinen naar Zandvoort aan Zee

NS wil meer strandtreinen naar Zandvoort aan Zee
© ANP

De NS wil vanaf het nieuwe spoorboekje van 2020 in de zomer zes treinen per uur laten rijden tussen Haarlem en Zandvoort aan Zee. Nu zijn dat er nog vier.

Reizigersorganisaties willen op stranddagen het liefst vier rechtstreekse treinen tussen Amsterdam en Zandvoort aan Zee, omdat het vooral op zwoele zomerdagen dringen is op dit traject. Momenteel rijden er twee rechtstreekse treinen tussen Amsterdam en de kustplaats. 

Maar volgens de NS lukt het niet deze wens te vervullen. Wel krijgt de trein vanuit Amsterdam een goede aansluiting op de strandtrein vanuit Haarlem richting Zandvoort. Het spoorbedrijf hoopt zo de zomerse drukte alsnog op te kunnen vangen. 

Tijdswinst
De spoorwegen werken hard aan het rooster voor 2020 - en dat terwijl de nieuwe dienstregeling pas twee maanden functioneert. Wat de roostermakers bij NS betreft, stijgt het aantal intercity's tussen Utrecht en Amersfoort van 4 naar 6 per uur.

Reizigers in Noord-Nederland gaan er wat de spoorwegen betreft flink op vooruit: dankzij de nieuwe generatie sprinters die dit jaar op het spoor komen wordt de verbinding tussen Groningen en Zwolle vier minuten sneller. "De sprinters trekken veel sneller op, wat minuten scheelt," zegt woordvoerder Erik Kroeze. Dezelfde tijdswinst geldt voor de route Leeuwarden-Meppel. 

3 minuten sneller
Dankzij het nieuwe rooster, dat medio december 2019 in werking treedt, wordt de treinreis dagelijks voor 51.000 mensen minstens 3 minuten sneller, 9.000 mensen zijn 3 tot 10 minuten langer onderweg. 500 reizigers zijn meer dan 10 minuten langer onderweg. Voor 95 procent van de treinreizigers verandert het rooster niet of nauwelijks. 

Ook voor de internationale lijnen stelt NS diverse verbeteringen voor. Een aantal Thalyssen zullen voortaan eerder vertrekken, zodat ze al voor de opening van Eurodisney Parijs (om 10.00 uur) aankomen. "Deze aanpassing maakt het reizen naar Disneyland nog aantrekkelijker," schrijft NS in de Adviesaanvraag Dienstregeling 2020. Ook worden een aantal treinen verlengd, zodat er meer plekken beschikbaar zijn.

Planning per zes seconden
NS is verder met Eurostar in gesprek om het aantal treinen tussen Amsterdam en Londen uit te breiden naar vier per dag. De vorig jaar gestarte verbinding blijkt een groot succes, dit jaar gaat het aantal dagelijkse treinen al naar drie.

Om een steeds punctueler rooster mogelijk te maken wordt de dienstregeling vanaf 2020 niet meer in minuten gepland, maar per vakken van zes seconden. Reizigers blijven op de borden wel vertrektijden per minuut zien. 

Komende maanden mogen reizigersclubs als Rover en regionale overheden schieten op de plannen van NS. Die verwerkt de feedback vervolgens en komt dan later dit jaar met de definitieve dienstregeling op de proppen.

Tip Het Parool

Heb je een nieuwstip of nieuwsfoto? Voeg ons toe op Whatsapp. Liever mailen of anoniem tippen? Bekijk hier hoe dat kan.