NS brengt overtollige dieseltreinen naar havengebied

De NS haalt deze en volgende week halsoverkop 48 overtollige dieseltreinen naar het Amsterdamse havengebied. De zogeheten Buffels waren al verkocht, maar de Roemeense koper heeft ze nooit opgehaald.

De eerste treinen zijn inmiddels gearriveerd, maar NS verwacht dat de hele operatie nog een week zal gaan duren.Beeld Lex van Lieshout/ANP XTRA

Vijftig van deze boemels reden sinds 1996 voor het spoorbedrijf op allerlei nevenlijnen, die NS sindsdien stuk voor stuk is kwijtgeraakt aan concurrenten. Doordat NS nu alleen nog op baanvakken met bovenleiding rijdt, zijn de twintig jaar oude Buffels overbodig geworden. NS verkocht de treinen daarom twee jaar geleden aan het Roemeense spoorbedrijf Ferotrans. Minus twee; een exemplaar is voor het Spoorwegmuseum en een ander raakte bij een mysterieuze explosie dit voorjaar in het ongerede. De vermoedelijke veroorzaker van die explosie kwam daarbij om het leven.

De Roemenen rekenden wel af en NS had de treinen gereed staan op een emplacement in Nijmegen, maar ook toen de deadline in maart 2018 verstreek, bleef het stil.

Tot NS naar de rechtbank stapte, waar de Roemenen beweerden dat de treinen te breed zouden zijn voor transport door Europa. Ook zou NS de benodigde papieren hebben zoek gemaakt. Die lezing wist NS te ontkrachten en de rechter wees het eigendom van de treinen weer toe aan de Nederlanders.

Amerikahaven

De treinstellen moeten intussen wel weg uit Nijmegen, omdat het rangeerterrein van Prorail op de schop gaat. De spoorbeheerder dreigde NS met een boete van duizend euro per trein per dag. “Maar waar laat je 2,5 kilometer trein” zegt een woordvoerder van NS. “De sporen zitten ook vol.”

Toch is er nu een plaats gevonden op een emplacement van de oude ACT-containerterminal bij de Amerikahaven. Daar worden de treinstellen kop aan staart en in vijf rijen geparkeerd. Voor onbepaalde tijd.

De eerste treinen zijn inmiddels gearriveerd, maar NS verwacht dat de hele operatie nog een week zal gaan duren. Voor Amsterdamse treinspotters is de pendel een uitkomst. De Buffels reden nooit in West-Nederland.

Wat er met de snel aftakelende boemeltjes gaat gebeuren, is onzeker. De treinen roesten en kunnen niet langer op eigen kracht rijden. In Nederland zijn ze overbodig. NS sluit sloop, verkoop of een nieuwe verhuizing niet uit. “Maar dat gaan we nu in alle rust bekijken. Ook deze oplossing is tijdelijk.

Over de miljoenen van de verkoop heeft de rechter zich niet uitgelaten. NS claimt inmiddels al 1,7 miljoen euro aan stallingskosten, een bedrag dat met de huidige operatie nog verder zal oplopen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden