Amsterdam Bewaar

Noord/Zuidlijn loopt opnieuw vertraging op

De eindhalte van de Noord/Zuidlijn in Noord
De eindhalte van de Noord/Zuidlijn in Noord © anp

De aanleg van de Noord/Zuidlijn loopt naar schatting vier tot zes maanden vertraging op door de faillissementen van gevelbouwer Oskomera en installatiebedrijf Imtech. Dit staat in de nieuwste kwartaalrapportage die ­woensdag is verschenen.

Vooralsnog houdt de gemeente Amsterdam vast aan oktober 2017 als beoogde opleverdatum van de nieuwe metrolijn en is de hoop dat de vertraging in de tussentijd wordt ingelopen. Maar de faillissementen zetten de haalbaarheid van oktober 2017 verder onder druk. Het voorbije najaar ging de haalbaarheid van de geplande ­opleverdatum al van 85 procent omlaag naar 5 procent.

Bij die verlaging was nog geen rekening gehouden met de ondergang van Oskomera en Imtech. In juni vorig jaar ging onderaannemer Oskomera failliet. Daardoor moesten nieuwe contracten worden afgesloten over levering en productie van 'afbouwelementen' zoals wandpanelen en liftbeglazing. Ook moest een nieuwe planning worden gemaakt om deze te laten monteren. In augustus 2015 volgde het faillissement van Imtech. Daardoor is met name kennis ver­loren gegaan die nodig is voor het opzetten en plannen van testen met de nieuwe metro.

Slotfase
De afbouwwerkzaamheden bevind­en zich in de slotfase, waarin het draait om zaken als het plaatsen van liften, testen van roltrappen en het aanbrengen van brandwerende bekleding. Een deel van het nieuwe ICT-netwerk voor het metrosysteem is al gereed.

De aanleg van de Noord/Zuidlijn begon in 2002. Destijds was 2011 het beoogde jaar van afronding en bedroeg het budget 1,4 miljard euro. Nu is dat 3,1 miljard.

In het huidige stadium gaat veel tijd zitten in het afstemmen van de moderne apparatuur en technieken van de Noord/Zuidlijn op de bestaande GVB-systemen. Bij de start van het metroproject is daar geen aandacht aan besteed.

Dat gegeven benadrukt de noodzaak van nauwe samenwerking van het gemeentelijk vervoersbedrijf met de gemeentelijke organisatie die verantwoordelijk is voor de aanleg.  

Vertrek
De rapportage over het laatste kwartaal van 2015 is tevens de laatste die verschijnt onder verantwoordelijkheid van projectdirecteur Peter Dijk, die eerder zijn vertrek aankondigde.

In zijn afscheidsrapport kiest Dijk er voor geen nieuwe analyse te maken van de haalbaarheid van oktober 2017. Die volgt pas komende zomer.  'De uitdaging om de Noord/Zuidlijn tijdig op te leveren zal het uiterste vergen,' concludeert de afzwaaiend directeur in de samenvatting van de rapportage.