Amsterdam Bewaar

Noord/Zuidlijn gaat pas rijden in 2018

We weten dat het een enorme teleurstelling is voor veel Amsterdammers, aldus wethouder Litjens
We weten dat het een enorme teleurstelling is voor veel Amsterdammers, aldus wethouder Litjens © ANP

De Noord/Zuidlijn gaat rijden vanaf 22 juli 2018. Dat maakte verkeerswethouder Pieter Litjens vrijdag bekend tijdens een persconferentie.

Tot nu toe was de startdatum oktober 2017, maar Litjens zei vrijdag dat dat niet haalbaar is vanwege nieuwe tegenslagen.

De kosten worden niet hoger, aldus Litjens. Het huidige budget van 3,1 miljard wordt vooralsnog voldoende geacht om de vertragingen op te vangen.

In een toelichting zei Litjens: "We hadden graag een andere datum gecommuniceerd. We weten dat het een enorme teleurstelling is voor veel Amsterdammers."

Aantal oorzaken
Mede vanwege de jarenlange overlast voor veel bewoners hebben Amsterdammers 'inmiddels recht op de Noord/Zuidlijn', aldus de wethouder. "Des te vervelender dat er nieuwe vertraging is."

Litjens noemde een aantal oorzaken voor het nieuwe uitstel. Allereerst waren er de failissementen van toeleveringsbedrijf Oskomera en van Imtech, dat als installatiebedrijf een grote rol had bij de afbouw van de metro. Dat betekende een vertraging van vier tot zes maanden en op sommige stations van de nieuwe metro zelfs een jaar.

Zomerschema
Ook zijn er enkele maanden vertraging door problemen met de ict die in de nieuwe metro moet gaan functioneren. Niet alle softwaresystemen zijn goed op elkaar afgesteld. En de testfase waarin wordt proefgereden met de nieuwe metrostellen blijkt ook te krap te zijn om vast te kunnen houden aan het schema waarin de metro in 2017 zou gaan rijden.

Er is nu gekozen voor 22 juli 2018 omdat op die dag het zomerschema ingaat. Gezien de grote impact die de Noord/Zuidlijn zal hebben op de rest van het openbaar vervoer acht Litjens dat het aangewezen moment.

Ten tijde van het definitieve aanlegbesluit van de Noord/Zuidlijn in 2002 ging men uit van oplevering in maart 2011. Het budget bedroeg toen 1,4 miljard euro, inmiddels zijn de kosten gestegen tot 3,1 miljard. 

Donderdag schreef Het Parool al dat 2017 een gepasseerd station is voor de Noord/Zuidlijn. "Ga maar uit van zomer 2018," werd op en rond de Stopera gefluisterd.

Lees ook: Gemeente vindt vertraging Noord/Zuidlijn wel lollig