Amsterdam Bewaar

Noord/Zuidlijn gaat definitief rijden op 22 juli 2018

Noord/Zuidlijn gaat definitief rijden op 22 juli 2018
© ANP

De Noord/Zuidlijn gaat gewoon rijden op 22 juli 2018, de datum die sinds 2016 wordt aangehouden. Wel worden er bij de start de nodige 'kinderziektes' verwacht.

Dat heeft het bestuur van Vervoerregio Amsterdam donderdag bekendgemaakt. Dit besluit betekent dat de voorbereidingen om op 22 juli te gaan rijden door zullen worden gezet. 

"It giet oan, maar de vlag gaat nog niet uit," zei vervoerswethouder Pieter Litjens bij de bekendmaking. "Dit blijft een project dat tot het allerlaatste moment razend spannend is.''

Problemen
Het definitieve startbesluit had de wethouder eigenlijk eerder dit jaar al willen nemen, maar onafhankelijke deskundigen zagen toen nog te veel problemen om direct groen licht te geven. 

In een rapport waren deze deskundigen uiterst kritisch over de stand van zaken. Volgens hen moest er nog veel gebeuren voordat de nieuwe metrolijn Amsterdam-Noord met de Zuidas kan verbinden.

De deskundigen stelden in het rapport een lange lijst met complicaties op, bijvoorbeeld dat de verschillende (beveiligings)systemen waarmee wordt gewerkt een risico zijn, dat de testfase van de Noord/Zuidlijn onder grote druk staat en dat er onvoldoende vertrouwen is in Alstom, het Franse bedrijf dat de metrostellen en het beveiligingssysteem heeft geleverd.

Kinderziektes
Vanaf 22 juli rijdt er overdag iedere zes minuten een metro over de Noord/Zuidlijn. In de latere avonduren is dat iedere zeven of acht minuten. Aanvankelijk was het de bedoeling in de spits twaalf keer per uur te rijden.

Tot die tijd wordt de Noord/Zuidlijn door het GVB nog uitgebreid getest. In april en mei zullen daarvoor ook testreizigers worden ingezet. Al 16.000 mensen hebben zich hiervoor aangemeld.

Toch worden vanaf de startdag het eerste half jaar de nodige kinderziektes verwacht. Dit omdat er van te voren niet getest kan worden hoe de lijn zal aansluiten op het bestaande ov-netwerk. Reizigers moeten daarom rekening houden met uitvallende metro's en het ontbreken van actuele reisinformatie. 

Volgens GVB-directeur Alexandra van Huffelen is berekend door deskundigen dat het zou kunnen gaan om zo'n vier verstoringen per week van langer dan een half uur.

Dienstregeling
Die verstoringen zullen de eerste tijd nog niet te vinden zijn in bijvoorbeeld de app van 9292. GVB zal verstoringen wel online en via omroepberichten melden. Ook worden er in de startfase extra servicemedewerkers ingezet. 

Met de start van de Noord/Zuidlijn, zullen ook verschillende bus- en tramlijnen veranderen. Vervoerders GVB, Connexxion en EBS komen later met de concrete wijzigingen. 

Lees terug: Waarom weer vertraging dreigt voor de Noord/Zuidlijn

Tip Het Parool

Heb je een nieuwstip of nieuwsfoto? Voeg ons toe op Whatsapp. Liever mailen of anoniem tippen? Bekijk hier hoe dat kan.