Mobiliteit

Noord/Zuidlijn gaat binnen tien jaar ook naar Schiphol

De Noord/Zuidlijn in Amsterdam wordt het komende decennium vanaf station Amsterdam-Zuid doorgetrokken naar Schiphol en Hoofddorp, meldt de Volkskrant. De verlenging van de metrolijn gaat volgens schattingen minstens 3 miljard euro kosten.

Beeld ANP

Zeven partijen, van Amsterdam en de NS tot de KLM en Schiphol, zien dit project als het belangrijkste op mobiliteitsgebied. Met dichtslibbende wegen en volle treinen en perrons op het traject Schiphol-Amsterdam moet 'lightrail' (zoals een metro) prioriteit krijgen. De metrolijn gaat vrijwel overal bovengronds rijden, parallel aan de A4, en krijgt een eigen station bij de luchthaven.

Alle partijen (ook nog spoorbeheerder ProRail, Haarlemmermeer en de Vervoerregio Amsterdam, een verband van vijftien gemeenten) willen financieel bijdragen aan de verlengde lijn, maar rekenen op forse financiële steun van het Rijk.

De NS gaat vanaf 2023 de zogeheten Airportsprinter exploiteren; die gaat acht keer per uur rijden tussen Amsterdam CS en Schiphol, over het traject met stations Sloterdijk en Lelylaan.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden