Plus

Nog geen tol voor varen door Amsterdam zonder aan te leggen

In het nieuwe beleid is een vignet vereist om met een pleziervaartuig door Amsterdam te varen.  Beeld ANP
In het nieuwe beleid is een vignet vereist om met een pleziervaartuig door Amsterdam te varen.Beeld ANP

Mensen die met hun boot alleen door Amsterdam varen en niet in de stad aanleggen, hoeven dit jaar nog geen tol te betalen. De gemeente heeft meer tijd nodig voor de invoering van een doorvaartvignet.

Het invoeren van een doorvaartvignet kost meer tijd dan van tevoren werd ingeschat, schrijft verkeerswethouder Egbert de Vries aan de gemeenteraad. Het bouwen en testen van het systeem voor binnenhavengeld had veel voeten in aarde. De coronacrisis zorgde bovendien voor extra vertraging doordat er thuis moest worden gewerkt.

Volgens De Vries is het werk complex. Hij wijst op het invoeren van ‘de digitale gracht’, een dashboard dat al het scheepvaartverkeer in Amsterdam in beeld brengt. ‘Dat is nodig om als vaarwegbeheerder beter geïnformeerd en gerichter verkeersmaatregelen te nemen, bijvoorbeeld in geval van grote drukte, evenementen en bij calamiteiten. Maar ook om efficiënter en informatiegestuurd te handhaven en zodoende overlast effectiever te bestrijden,’ aldus De Vries in zijn brief aan de raad.

Een doorvaartvignet zal waarschijnlijk 20 euro gaan kosten en is dan drie jaar geldig, is de bedoeling. Watersporters die met een doorvaartvignet op de Amsterdamse binnenwateren varen en ook in de stad afmeren, zullen net als nu, het dagtarief moeten betalen. Dat kost per vaartuig per dag 30 euro.

Toenemende drukte

Het doorvaartgeld is niet nieuw voor Amsterdam: het werd in 2013 afgeschaft omdat de opbrengsten destijds niet opwogen tegen de kosten ervan. Door de sterk toegenomen drukte op de Amsterdamse binnenwateren – op zomerse dagen komen bootjesbezitters vanuit de wijde omgeving vaak naar de stad om door de grachten te varen – lijkt tolheffing nu wel profijtelijk.

De gemeente probeert al geruime tijd vat te krijgen op die drukte. De rondvaartbedrijven hebben daardoor al jaren te maken met maatregelen, die onder meer inhouden dat ze hun vloot moeten inkrimpen. Intussen wordt het vooral veel drukker door de toegenomen pleziervaart en door een groeiend aantal particuliere bootjes waarmee tegen betaling passagiers worden vervoerd.

Het Watersportverbond ageert al geruime tijd tegen het invoeren van het doorvaartgeld. Volgens het verbond is de recreatievaart op geen enkel moment gehoord over het nieuwe beleid.

Op dit moment is iedere booteigenaar verplicht een vignet aan te schaffen voor een vaartuig dat een ligplaats inneemt of afmeert op Amsterdams binnenwater. Daarvoor is zogenoemd binnenhavengeld verschuldigd. In het nieuwe beleid, dat dit jaar had moeten ingaan, is niet alleen een vignet vereist als een pleziervaartuig hier een ligplaats wil innemen of wil afmeren, maar ook als een vaartuig alleen door Amsterdam wil varen.

Dat de gemeente nog lang niet klaar is met de voorbereidingen voor de invoering van dit nieuwe beleid blijkt ook uit de problemen die worden verwacht met de handhaving ervan: men is nog bezig met het onderzoek naar offline mogelijkheden voor de verkoop van het doorvaartvignet. De aanschaf gaat namelijk via een website of de vaarwaterapp.

Vignetautomaten

Volgens De Vries wordt het opleggen van sancties ‘ingewikkeld’. Dat is onder andere een gevolg van het feit dat het enkele werkdagen duurt voordat de aanschaf van het digitaal vignet ook bij de gemeente in de systemen is verwerkt. Er wordt daarom gedacht aan het plaatsen van vignetautomaten of de mogelijkheid om bij handhavers alsnog een vignet aan te schaffen.

Daarnaast zijn er vanuit watersportverenigingen en jachthavens in Amsterdam nog veel vragen over de manier waarop de gemeente het doorvaartvignet wil invoeren. Volgens een woordvoerder van de gemeente is zij hierover nog met de sector in gesprek.

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden