Amsterdam Bewaar

Nieuwste wapen tegen overbelasting ov: dubbeldeksbus

Een drukke avond in het ov van Amsterdam
Een drukke avond in het ov van Amsterdam © ANP

Het ov in en rond Amsterdam piept en kraakt. Een slinkend aantal trams, bussen en metro's vervoert meer reizigers, treinen raken overbezet. Nu doet de dubbeldeksbus zijn intrede.

Om in te spelen op de onstuimige groei van het aantal reizigers naar Amsterdam heeft Connexxion dubbeldeksbussen gekocht, die vanaf volgende week worden ingezet tussen Haarlem en Amsterdam.

Door de hoogte in te gaan kunnen meer mensen worden vervoerd.

Tussen 2010 en 2016 nam het aantal ritten in het openbaar vervoer in de stad toe van 200 miljoen naar 233 miljoen, blijkt uit gegevens van het GVB. Het gemiddeld aantal reizigerskilometers per dag steeg fors: van 750.000 naar 900.000.

Het gezamenlijke aantal bussen, trams en metro's daalde in dezelfde periode van 580 voertuigen naar 493. Het GVB is verrast door de omvang van de groei. "Het is sneller gegaan dan we hadden verwacht."

Lerarenstaking
Het GVB zegt dat het onmiskenbaar drukker wordt in Amsterdam. "En daarmee wordt het ook drukker in het openbaar vervoer. We vervoeren nu gemiddeld 800.000 mensen per dag, maar de verwachting is dat we in 2024 door het miljoen gaan. Tijdens de lerarenstaking in oktober telden we liefst 900.000 reizigers."

Connexxion vergelijkt de dubbeldekkers met de intercity's op het spoor: grote aantal reizigers over iets langere afstanden vervoeren.

Volgens Eric Bavelaar van het vervoerbedrijf komt dit doordat in- en uitstappen bij zulke voertuigen meer tijd kost. "We hebben twee haltes in Haarlem en twee in Amsterdam. De dubbeldeksbus is ideaal om daarvoor in te zetten."

De drukte in de voertuigen is soms onaangenaam, maar niet onveilig

Het GVB

Connexxion heeft 18 dubbeldekkers besteld bij busbouwer VDL.

De lijn tussen Haarlem en Amsterdam is een van de drukste verbindingen van Nederland. In tien jaar is het aantal reizigers in deze regio met 60 procent toegenomen.

'Tijdelijke terugloop'
De dubbeldekkers passen in de ontwikkeling naar grotere voertuigen. Het GVB stelt dat het aantal metro's is afgenomen, maar dat de capaciteit ervan juist is toegenomen.

"Ze zijn groter, dus we vervoeren met minder metro's méér mensen. Daar komt bij dat we voertuigen hebben bijbesteld. De drukte in de voertuigen is soms onaangenaam, maar niet onveilig."

Dat het aantal trams sinds 2010 is teruggelopen van 216 naar 200, heeft te maken met een 'tijdelijke terugloop', aldus het GVB.

"Hoewel we met minder trams rijden, zijn er méér trams op straat, omdat we het onderhoud aan onze trams in de werkplaats efficiënter inplannen. Om de drukte in de trams enigszins op te vangen, hebben we stoelen uit de Combino's gehaald, zodat we meer reizigers kunnen vervoeren."

Grotere bussen
De groei is volgens het GVB voorlopig alleen op te vangen door compacter vervoer in te zetten. De Noord/Zuidlijn moet straks verlichting brengen, zegt het GVB. "Dan wordt het weer gezéllig druk." 

Connexxion zet onder meer in op grotere bussen, zegt Bavelaar. "Méér bussen is niet overal een oplossing: op veel plaatsen in en rond de stad is de ruimte voor nog meer haltes schaars, zoals op Schiphol Plaza bijvoorbeeld."

Tip Het Parool

Heb je een nieuwstip of nieuwsfoto? Voeg ons toe op Whatsapp. Liever mailen of anoniem tippen? Bekijk hier hoe dat kan.