Plus

Nieuwe wijk met 4500 woningen verdrijft volkstuinders Nieuw Vredelust

Tuinpark Nieuw Vredelust in Zuidoost moet weg.Beeld Tammy Van Nerum

De volkstuinen van Nieuw Vredelust moeten wijken voor de bouw van een nieuwe wijk met 4500 woningen bij Duivendrecht. Wel kunnen er meer volkstuinen blijven dan gedacht en trainingscomplex De Toekomst van Ajax kan uitbreiden.

Dat is de uitkomst van de structuur­visie die de gemeente Ouder-Amstel woensdagmiddag presenteerde. Het gaat over het gebied tussen Duivendrecht en de A2 dat, omdat het na Duivendrecht en Ouderkerk aan de Amstel de derde woonkern van de gemeente is, de naam De Nieuwe Kern heeft gekregen.

“Het gaat om bijna een verdubbeling van het aantal inwoners van Ouder-Amstel,” zegt wethouder Marian van der Weele.

De bouwplannen worden al jaren met angst en beven tegemoetgezien door de honderden Amsterdammers die een volkstuin hebben op de vier volkstuinparken in het gebied. Tot dusver was de verwachting dat minstens twee derde plaats moest maken voor de bouwplannen.

Op aandringen van de gemeente Amsterdam is nu de uitkomst dat zo’n twee derde van de tuinders kan blijven en dan ook meteen voor lange termijn. Voor de 103 tuinen op Nieuw Vredelust valt het doek en dat geldt ook voor een strook van Tuinpark Ons Lustoord. Eerder stond een groter deel van Ons Lustoord op losse schroeven.

Verdreven tuinders kunnen een nieuwe plek krijgen in het gebied, al moeten ze waarschijnlijk wel genoegen nemen met een kleinere volkstuin. De tuinparken worden openbaar toegankelijk en zullen ook ruimte geven aan bijvoorbeeld een kinderboerderij of een pluktuin. Verder krijgen de volkstuincomplexen een betere verbinding met de nieuwe wijk, onder meer via een nieuwe doorgaande fietsroute.

Permanente oplossing 

In totaal moeten 241 tuinen verhuizen. Van de 831 volkstuinen op de vier volkstuincomplexen kunnen 590 tuinders blijven zitten waar ze zitten. Wethouder Marieke van Doorninck (Duurzaamheid) is blij dat er een permanente oplossing komt voor de volkstuinen. “Die zijn essentieel. Voor veel gezinnen in Amsterdam is dit het enige groen dat ze kennen of waar ze in het weekend heen kunnen.”

De Bond van Volkstuinders reageert teleurgesteld op het verlies van Nieuw Vredelust. “Ontzettend jammer,” zegt secretaris Marjon Dekker. Tegelijk is de vereniging die in Amsterdam 6000 leden heeft, verdeeld over 29 volkstuincomplexen ook blij met de ruimte die binnen de plannen is ingelast voor tuinders.

De plannen zijn het resultaat van afspraken met de grote grondeigenaren binnen het gebied. De moeilijkheid voor Ouder-Amstel was dat de gemeente maar een piepklein deel van de bouwgrond zelf in handen heeft. Het grootste deel is van Amsterdam, NS Stations, Ajax en aannemer VolkerWessels. Deze partijen zullen de nieuwe woonwijk ontwikkelen.

Ook Amsterdam is enthousiast over de nieuwe woonwijk. “Die zorgt ook voor een verbinding tussen Zuidoost en de rest van de stad,” zegt Van Doorninck. “Nu is er het gevoel van een niemandsland waar je niet heel lekker doorheen fietst.”

Sport op het dak

De woningen komen in een strook tussen het groen van de volkstuinen en de kantoren rond de Johan Cruijff Arena. Tussen de woonbuurten –veelal 4 tot 8 bouwlagen hoog- komt ook nog een park van 30 tot 40 hectare. Bij station Duivendrecht komt ruimte voor bedrijven, kantoren en hotels. Vlak bij de Arena komt een ‘Smart Mobility Hub’, een multifunctioneel gebouw met parkeerplaatsen, deelauto’s en sportvelden op het dak. Daarmee is voor de meeste sportcomplexen in het gebied een nieuwe oplossing bedacht. Alleen golfbaan Amstelborgh verdwijnt, zoals verwacht.

Aan de zuidkant van De Nieuwe Kern ligt trainingscomplex De Toekomst van Ajax. Dat kan uitbreiden naar waar nu parkeerterrein P2 ligt. Ajax heeft ambitieuze plannen om onder meer een klein stadion te bouwen voor Jong Ajax en de Ajaxvrouwen. De jeugdopleiding is uit zijn jasje gegroeid en Ajax heeft daarom de laatste jaren al ruim 50 miljoen apart gezet uit zijn reserves voor nieuwbouw op De Toekomst.

De komende drie maanden mogen alle betrokkenen hun mening geven over de plannen, die pas daarna definitief worden. In 2024, zo is de verwachting, kunnen de eerste bewoners hun nieuwe huis betrekken.

Bij de bouw moet wel rekening worden gehouden met de aanvliegroutes van Schiphol. Dat is ook de reden waarom woningen op het stuk waar de volkstuinen liggen geen optie zijn, evenals bij station Duivendrecht. Bij het station komen dan ook kantoren, maar die zouden later nog omgebouwd kunnen worden naar woningen als die regels nog eens veranderen.

.Beeld Laura van der Bijl
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden