Amsterdam Bewaar

Nieuwe topman: leg groei van Schiphol verder aan banden

Topman Dick Benschop van Schiphol Group
Topman Dick Benschop van Schiphol Group © ANP

Schiphol moet vanaf nu veel minder hard groeien dan de afgelopen jaren. De nieuwe topman Dick Benschop wil daarover afspraken maken met de luchtvaartmaatschappijen. Die moeten dan ook kieskeuriger worden met nieuwe bestemmingen. De opening van Lelystad Airport is daarbij onvermijdelijk.

Dat zegt Benschop zaterdag in Het Parool, in het eerste interview na zijn aantreden.

Schiphol moet volgens hem na 2020 in lijn met de economie groeien. "We hebben helemaal niet die hoeveelheid groei nodig die we de afgelopen jaren hebben gekend. Alleen gematigde groei is in lijn met onze twee doelstellingen: economisch opbrengst en balans met de omgeving."

"We maken nu met de luchtvaartmaatschappijen een plan met gematigde groei als uitgangspunt, waarin we vanuit de luchtvaartsector kieskeuriger omgaan met nieuwe bestemmingen en verbindingen."

Tienduizend vluchten op Lelystad zijn zo enorm interessant voor het verlichten van de problemen op Schiphol

Dick Benschop

Daarin moet groei van het aantal vluchten op Schiphol volgens Benschop, die in mei aantrad, in het vervolg afhankelijk zijn van de groeiverwachting van onze economie over een aantal jaren. Van dat aantal kan dan het aantal vliegtuigen op Lelystad Airport worden afgetrokken.

Actiegroepen
Deze week nog lieten actiegroepen van Schipholbewoners weten dat groei wat hen betreft uit den boze is. Maar zowel minister Cora van Nieuwenhuizen (luchtvaart) als Benschop houden vast aan de gemaakte afspraken over verdere groei na 2020. "Wat mij betreft blijven we daarbij  ruim binnen de afspraken over milieugrenzen."

"Laten we nou eens niet per se aan de vraag voldoen maar bepalen hoe veel groei er nodig is om balans te houden tussen het behoud van ons netwerk, de leefbaarheid in onze omgeving en duurzaamheid. Dan kom je uit op veel lagere groeicijfers."

Woningbouw
De nieuwe Schipholtopman verwacht ook wat terug van politiek en omgeving. "Ook al mag je op bepaalde plekken bouwen, zou je dat dan ook moeten doen als je daarmee ontzettend veel problemen met overlast creëert?"

De opening van Lelystad Airport en een bepaling welk verkeer van Schiphol naar de Flevopolder moet verhuizen, is volgens Benschop cruciaal. "Welk probleem los je op met verder uitstel van Lelystad, of zelfs afstel? Tienduizend vluchten op Lelystad zijn zo enorm interessant voor het verlichten van de problemen op Schiphol."

Geluid weer meten
Benschop wil ook kijken of geluid en overlast in het vervolg kan worden gemeten in plaats van, zoals nu,  berekend - een vurige wens van bewonersgroepen. "Als we een goed systeem kunnen ontwerpen voor het vaststellen van geluid en hinder dat beter aansluit bij wat mensen ervaren, dan moeten we daarvoor openstaan."

Lees verder: Groei van Schiphol is niet langer heilig