Plus

Nieuwe koers en naam voor Amsterdam Marketing

Amsterdam Marketing is niet meer. De organisatie gaat onder een andere naam verder, met een nieuwe directeur, die plechtig belooft geen nieuwe toeristen meer te werven. 'Steden hebben nog niet dé oplossing.'

Geerte Udo is directeur van amsterdam&­partners Beeld Daniel Cohen

Vanaf maandag 4 maart gaat Amsterdam ­Marketing verder als amsterdam&partners. Geerte Udo (45), die al twaalf jaar voor de organisatie werkt, volgt dan Frans van der Avert op. Hij wordt directeur van de programmering van­ Paleis Soestdijk.

Amsterdam Marketing is de stichting achter het motto 'I amsterdam' en de marketing van de stad. Jarenlang heeft de organisatie zich ingezet buitenlandse toeristen naar Amsterdam te halen en krijgt zodoende wel eens aangewreven dat ze heeft bijgedragen aan de enorme drukte in de binnenstad.

Onterecht, vindt Geerte Udo. In 2009, toen de citymarketing van start ging, was het nog economische crisis en snakten hotels, winkels en musea naar toeristen. Dat het vervolgens uit de hand liep heeft in haar ogen te maken met de economische groei en de dalende ticketprijzen.

Eigenlijk is Amsterdam Marketing in 2014 al gestopt met het werven van toeristen, zegt ze. "We zagen toen al dat het erg hard ging." Het nieuwe amsterdam&partners zet deze lijn door.

Is uw organisatie niet overbodig, als u vanwege de drukte geen toeristen hoeft te trekken?
"Nee. We gaan ons weliswaar niet meer bezighouden met promotie van de stad, maar wel met het gidsen van bezoekers en bewoners richting de onontdekte plekken in de stad en in de regio - zodat ze ook naar een museum of theater in Zaanstad gaan. Daarnaast hebben we een campagne ontwikkeld die ervoor moet zorgen dat toeristen zich beter gedragen en minder overlast veroorzaken."

Zullen Engelsen die hier een vrijgezellenfeest willen vieren zich iets aantrekken van ­billboards waarop staat dat ze zich moeten ­gedragen?
"We proberen mensen die zo'n soort trip boeken, ervan bewust te maken dat de Amsterdamse openheid en tolerantie grenzen kent. Bij het boeken van hun reis, op de luchthaven en in ­het hotel krijgen ze die boodschap onbewust binnen."

Dat helpt?
"Dit is onbewuste beïnvloeding. En die gaat door als ze in de stad zijn en bijvoorbeeld op het Rembrandtplein hun wifi openen. Dan zien ze opnieuw onze boodschap: in Amsterdam moet je je gedragen. Vervolgens moeten we ervoor zorgen dat het beeld dat ze op deze manier krijgen van de stad ook klopt met de werkelijkheid. Dus dat ze een boete krijgen als ze zich niet ­gedragen."

Burgemeester Femke Halsema doet het minder subtiel: zij heeft op de Wallen grote spandoeken opgehangen waarop staat dat daar een alcoholverbod geldt. En ze schroefde de ­handhaving op. Is dat niet effectiever?
"Dat is een goed voorbeeld van hoe we elkaar aanvullen. Wij zorgen ervoor dat de toeristen dat al weten voordat ze in de stad komen. Als zij al vijf keer de boodschap binnen hebben gekregen eer ze de Wallen zien, zijn ze niet meer verrast."

Wat gaat u doen om bezoekers naar andere ­delen van de stad te geleiden?
"We gaan met buurten in gesprek. Wat wil Zuidoost bijvoorbeeld zijn over vijf jaar? En wat heb je dan te bieden? Die boodschap brengen wij dan over op de bezoekers. Dat kun je buurtmarketing noemen, ja. Vijftien jaar geleden gingen bezoekers in New York ook niet naar Williamsburg, nu wel."

De Britten gaan hun vrijgezellenfeest toch niet vieren in Zuidoost?
"Dat klopt. Maar de student architectuur die hier voor de vijfde keer komt, zal wel graag naar een kunstflat in Zuidoost gaan, of naar een niet ontdekt restaurant. Een Amerikaan die hier voor het eerst komt, gaat naar de grachtengordel."

"Dan moeten wij ervoor zorgen dat die een andere route neemt dan de massa, liefst op een ander tijdstip. En de kotsende Britten laten zich niet spreiden over de stad. Wij proberen wel hun gedrag te beïnvloeden. Vergeet niet dat hier ook veel kotsende bezoekers uit Nederland rondlopen."

Amsterdam ontvangt zo'n 20 miljoen bezoekers per jaar uit binnen- en buitenland. Dat gaat richting de 30 miljoen. Valt zo'n massa nog wel te beheersen?
"Dat is een uitdaging voor alle metropolen: hoe gaan we deze mensen gastvrij ontvangen en zorgen we ervoor dat ze geen overlast veroorzaken voor bewoners. Steden hebben nog niet dé oplossing gevonden. Venetië zet poortjes neer, dat is voor Amsterdam geen optie. Hier wonen en werken mensen."

Maar moet Amsterdam niet zoeken naar een manier om minder bezoekers te trekken?
"Wij geloven niet in een campagne om mensen weg te houden. Maar we voeren met al onze partners - dat zijn gemeenten, bedrijven en ­onderwijsinstellingen - wel gesprekken over ­effectieve maatregelen om de drukte te beheersen. Dan gaat het om maatregelen tegen particuliere verhuur, overnachtingsbeleid, investeren in andere delen van de stad."

Blijft het motto 'I amsterdam' bestaan?
"Ja, dat is heel beroemd geworden en hoort bij de stad. En de letters blijven ook, alleen gaan die reizen naar Zuidoost en Nieuw-West bijvoorbeeld."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool.nl.