Amsterdam Bewaar

Nieuwe fietsroute moet druk van Haarlemmerstraat halen

De Haarlemmerdijk en de Haarlemmerstraat gelden al lang als de 'zwakke schakel' in het fietsnetwerk van Amsterdam
De Haarlemmerdijk en de Haarlemmerstraat gelden al lang als de 'zwakke schakel' in het fietsnetwerk van Amsterdam © ANP

Fietsers worden in de toekomst om de Haarlemmerstraat en -dijk geleid door de Haarlemmer Houttuinen. Met onder meer de aanleg van twee bruggen moet een ideale fietsroute ontstaan en kunnen de twee straten prettiger worden.

Uit een verkennend onderzoek door de gemeente blijkt dat een verplaatsing van de fietsers een goede oplossing vormt voor de problemen met de enorme hoeveelheden fietsers die nu door de Haarlemmer­straat rijden.

Als meer mensen deze andere route gaan gebruiken, krijgen de Haarlemmerstraat en Haarlemmerdijk 'meer lucht', is de verwachting.

Nu zijn de straten nog zeer druk, aldus het onderzoek. 'Stoepen zijn vol, snelheidsverschillen zijn groot en de weg oversteken is een kunst op zich.'

Iconische fietsbrug
Belangrijkste ingrepen zijn waarschijnlijk de bouw van twee fietsbruggen: één over de Korte Prinsengracht en één over het Westerkanaal.

Hierdoor ontstaat een 'gestrekte route' en kunnen fietsers die niet in de Haarlemmerstraat hoeven te zijn zonder veel moeite rechtdoor blijven fietsen. Ze passeren dan de Haarlemmerpoort aan de andere kant dan nu en komen uit bij de ingang van het Westerpark.

2100

Elke dag rijden 20.000 fietsers door de Haarlemmerdijk en -straat. In de avondspits zijn het er zelfs 2100 in een uur

Uit onderzoek door de gemeente blijkt dat voor de brug over het Westerkanaal goed is gekeken naar een aantal fietsbruggen in Kopenhagen.

De verwachting is dat een iconische fietsbrug een boost kan geven aan de verbinding, doordat ook de drukte van het Nassauplein, de Willemsbrug en het Haarlemmerplein kunnen worden vermeden.

De Haarlemmerdijk en de Haarlemmerstraat gelden al lang als de 'zwakke schakel' in het fietsnetwerk van Amsterdam, waarbij oost-westverbindingen schaars zijn. De straten worden steeds intensiever gebruikt en gelden met 20.000 fietsers per dag als twee van de drukste fietsstraten van de stad.

Meer fietsers passen niet
Tijdens de avondspits rijden hier zelfs 2100 fietsers in een uur. Hiermee zit het traject aan de maximale capaciteit: meer fietsers, zoals die worden verwacht, passen simpelweg niet. De Haarlemmer Houttuinen zijn juist uitgesproken stil: hier passeren tijdens het drukste uur in de avondspits slechts 50 fietsers.

Beide straten worden ook 'onaantrekkelijker' gemaakt voor doorgaande fietsers, waardoor de straten prettiger worden om in te zijn, waarbij winkels kunnen gedijen.

In het onderzoek wordt gesproken over het leggen van kinderkopjes en flinke drempels aan het begin en eind van de Haarlemmerstraat. Ook zou het weghalen van voorrang op kruispunten ertoe kunnen leiden dat fietsers liever over de Haarlemmer Houttuinen rijden.

Als de maatregelen daadwerkelijk worden doorgevoerd, zouden de werkzaamheden kunnen plaatsvinden tussen 2018 en 2020.