Amsterdam Bewaar

Nieuw stadsbestuur wil Airbnb verbieden in toeristische buurten

Het indammen van de drukte is kostbaar. De coalitie stelt een verhoging van de toeristenbelasting naar 7 procent in de hele stad voor.
Het indammen van de drukte is kostbaar. De coalitie stelt een verhoging van de toeristenbelasting naar 7 procent in de hele stad voor. © Amaury Miller

Het nieuwe college gaat de drukte in de stad met radicale maatregelen te lijf: een verbod op Airbnb in drukke buurten, opstapplaatsen rondvaartboten uit het centrum en de cruiseterminal de stad uit.

Deze afspraken staan in het nieuwe coalitieakkoord waarover GroenLinks, D66, PvdA en SP momenteel onderhandelen. Een akkoord is nog niet bereikt, maar de aanstaande coalitiepartijen zijn het al eens geworden over deze drukte-paragraaf, vertelden zij woensdagochtend.

GroenLinks-leider Rutger Groot Wassink: "Het internationale toerisme hoort erbij, maar de evidente positieve gevolgen beginnen een duistere kant te krijgen in de overlast, door een afname van de leefbaarheid. Dat willen we stevig aanpakken."

Ingewikkelde strijd
Airbnb is nog maximaal 30 dagen toegestaan buiten de drukke buurten. Ook het bedrijfsleven gaat merken dat er een nieuwe wind door de Stopera waait. Op het grachtenwater wordt de vrijheid ingeperkt.

Zo zullen rondvaartpassagiers in de toekomst buiten het centrum moeten op- en afstappen voor een tochtje door de binnenstad. De handhaving wordt uitgebreid. Ook zien de vier partijen af van de bouw van een nieuwe grotere haven voor cruiseschepen.

Brug over het IJ
In 2017 was nog besloten dat de Passengers Terminal verplaatst zou worden naar de Coenhaven in het Westelijk Havengebied. Door de komst van de bruggen over het IJ zou de oude cruiseterminal niet langer bereikbaar zijn voor de grote schepen.  

(Tekst loopt door onder afbeelding)

In het gebied langs het Noordzeekanaal wordt gekeken naar een alternatieve locatie voor de nieuwe terminal

Maar de nieuwe machthebbers komen terug op die beslissing, omdat een nieuwe passagiershaven de woningbouwopgave in het havengebied beperkt en de toeristenstroom niet afdoende spreidt.

In overleg met omringende gemeenten wordt in het gebied langs het Noordzeekanaal gekeken naar een alternatieve locatie voor de nieuwe terminal. De oude PTA aan de Piet Heijnkade blijft vooralsnog bereikbaar voor kleinere cruiseschepen.

"De groei van het toerisme is een autonome ontwikkeling. Hoe houd je de stad leefbaar, prettig en goed? Daarom beperken we ook het aantal hotelbedden en de cruiseschepen. Maar of je daarmee de groei kunt maximaliseren, dat is in de praktijk gewoon onmogelijk," zegt Rutger Groot Wassink.

Ook touringcars die toeristen de stad in- en uittransporteren, hebben hun langste tijd gehad in het gebied binnen de Ring, onder het IJ.

In afwachting van een plan van aanpak, mogen de toeristenbussen halteren op het busdek achter 't Centraal Station, en bij restaurant Zouthaven waar een overstap naar de rondvaartboten is aangelegd.

Toeristentaks
Het indammen van de drukte is kostbaar. GroenLinks, D66, PvdA en SP stellen een verhoging van de toeristenbelasting naar 7 procent in de hele stad voor, om de maatregelen te betalen.

Nu is de toeristentaks nog 6 procent in het centrum en 4 procent in de gebieden buiten de ring. Vanaf 2020 geldt een nieuwe systematiek die nog meer opbrengsten uit het toerisme moet genereren, tot wel 105 miljoen euro per jaar. 

In de binnenstad willen de vier partijen de sturing van het winkelaanbod (branchering) uitbreiden. Naast de toeristenwinkeltjes, wordt nu gekeken naar het maximeren van het aantal vestigingen van grote winkelketens.

Ook het straatbeeld moet rustiger worden. Hiertoe wordt de reclamebelasting heringevoerd en verdwijnen de reclameborden die video's afspelen.

Kenniscentrum
De organisatie Amsterdam Marketing die de stad in de rest van de wereld promoot, verandert in een kenniscentrum met een nieuwe naam.

In de voorstellen van de nieuwe coalitie staat overigens niets dat het toerisme echt zal indammen. Experts houden rekening met een groei van nu 18 miljoen bezoekers per jaar, naar meer dan 25 miljoen toeristen in 2025.

Over de haalbaarheid van de voorstellen is SP-voorman Laurens Ivens vol goede moed: "De ene maatregel kun je morgen nemen, de andere maatregel effectueer je pas aan het eind van die vier jaar. We weten allemaal dat beleid maken tijd kost."

Lees hier meer over de drukte in de stad. Deze fotoreeks toont hoe druk het inmiddels is in Amsterdam.

Ingewikkelde strijd

Een verbod op Airbnb in drukke delen van de stad is een nieuwe stap in de strijd tegen vakantieverhuur. Of het lukt, moet blijken. Wethouder Laurens Ivens, die namens SP onderhandelt voor het nieuwe college, heeft eerder gezegd dat zo'n verbod 'onhaalbaar' is. Hulp van het Rijk is nodig. 

Ivens heeft eerder ook aangegeven dat een maximale verhuurtermijn van dertig dagen per jaar lastig is, omdat dan mogelijk geen sprake is van woningontrekking. Dat de strijd tegen vakantieverhuur ingewikkeld is, weten ze ook in Berlijn. Daar is een verbod op verhuur van de volledige woning eind vorig jaar teruggedraaid, onder meer na rechtszaken.