PlusAchtergrond

Nieuw autoabonnement wil Netflix voor mobiliteit zijn

Het nieuwe automerk Lynk & Co wil geen auto’s verkopen, maar een oplossing bieden voor een mobiliteitsprobleem. “Mensen willen geen auto, maar ze willen er wel gebruik van maken.”

Wie lid wordt van de club, voor 500 euro per maand, krijgt de beschikking over de 01, een hybride SUV. Nieuwprijs 39.000 euro. Beeld RV
Wie lid wordt van de club, voor 500 euro per maand, krijgt de beschikking over de 01, een hybride SUV. Nieuwprijs 39.000 euro.Beeld RV

Het is een wonderlijke plek om auto’s aan de man te brengen: op het Rokin zou de automobilist zich zo maar een ongenode gast kunnen voelen. Toch is precies dit de plaats waar Lynk & Co heeft besloten te gaan zitten, hartje Amsterdam.

De eerste Zweeds-Chinese auto voor de Nederlandse markt is deze week gearriveerd. Niet voor de verkoop, maar aangeboden in abonnementsvorm. Want, zegt Robin van der Kaa, bij het bedrijf verantwoordelijk voor marketing: “Wij verkopen geen auto’s, wij verkopen mobiliteit.”

Gebruik boven bezit

Zo sluit het bedrijf aan bij de ­gebruik-boven-bezitmentaliteit die volgens Lynk zo in opmars is in ­moderne steden als Amsterdam. Ze willen de Netflix voor mobiliteit worden. “Veel mensen hoeven geen auto, ze willen op een comfortabele manier naar de plek van bestemming.”

Lynk & Co hangt aan elkaar van de marketing. Wie lid wordt van de club, voor 500 euro per maand, krijgt de beschikking over de 01, een hybride SUV. Nieuwprijs 39.000 euro. Een forse auto, te hoog geprijsd waarschijnlijk voor veel Amsterdammers. Met het lidmaatschap heb je toegang tot het pand dat een verzamelplaats moet worden voor creatieve onder­nemers.

Göteborg

De abonnementsvorm is geen hippe naam voor private lease: volgens Van der Kaa biedt de constructie als voordeel dat gebruikers indien gewenst de auto kunnen delen met anderen. “Bij lease mag dat niet.”

Het bedrijf, dat al actief is in Göteborg, zegt een oplossing te willen vormen voor de mobiliteitsproblemen in de stad. Van der Kaa: “Auto’s staan vaak stil in de stad. Mensen maken er weinig gebruik van. Ondertussen staan de straten wel vol met geparkeerde auto’s. Door je auto te delen, maak je er beter gebruik van.”

Tegelijk heb je dan dus niet altijd de beschikking over een auto en kan je de forse prijs alleen drukken door die te delen.

Dat er al tal van autodeelinitiatieven in de stad actief zijn, is Lynk & Co niet ontgaan. Met de grote, luxe auto’s wil het bedrijf de bovenkant van de markt bedienen. “Auto’s die comfort bieden. En ook je eigen auto dus, die je deelt met de mensen met wie je wil delen.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden