Plus

NH verbouwt paradepaardje Carlton tot NH Flower Market

In een stad waar geen nieuwe hotels meer mogen komen, renoveert de grootste hotelier van de stad, NH Hotel Groep, haar vestigingen stuk voor stuk. ‘Meer dan een nieuw verfje.’

Het NH Hotel aan de Bloemenmarkt was maandenlang dicht voor een ingrijpende verbouwing. Beeld Jakob van Vliet

In kamer 109, waar de verf nog vers ruikt, kijkt Maarten Markus naar de wand. Eigenlijk is het precies zo geworden als op de eerste schetsen voor de verbouwing van het Carlton Hotel bij de Munt die onder ogen kwamen van de directeur Noord-Europa van het Spaanse NH Hotel Groep. “Dat ontwerp was meteen raak, we hebben er nauwelijks aan hoeven schaven.”

NH is, na enige tijd in de misère, al vier jaar bezig fors te investeren in zijn vestiging. Kroon­juwelen Krasnapolsky, Barbizon Palace en De Doelen gingen drie jaar geleden al op de schop, evenals NH City Centre in de Spuistraat. Ook omdat in een stad als Amsterdam, met zijn hotelstop, renoveren van bestaande vestigingen de enige mogelijkheid is om de capaciteit en het rendement te verhogen.

De opknapbeurt van wat nu NH Flower Market is – en wat de meeste Amsterdammers kennen als het Carlton – was een uitdaging. “Het hotel heeft altijd als een tierelier gedraaid,” zegt Markus. “Dit is een van onze paradepaardjes. Niet ons grootste hotel, maar wel een van onze geliefdste. Maar het paste niet meer bij ons merk. Dan moet je investeren.” Dat betekende ook dat het hotel maanden gesloten moest worden – in een overvolle stad waar hotels toptijden beleven best een stap. “Maar we wilden niet alleen een nieuw verfje.”

Andere uitstraling

Dus is in negen maanden het hele hotel op de schop gegaan. “Soms hebben we muren uitgebroken zodat kamers groter konden worden. En we hebben een aantal vergaderzalen omgebouwd, zodat het hotel per saldo vijftien kamers meer heeft.”

Markus kent het hotel goed, uit de tijd dat hij nog als regiomanager bij NH verantwoordelijk was voor de vestigingen in Amsterdam. “Er is in ons Amsterdamse aanbod ruimte voor zo’n hotel, dat merken we aan de eerdere verbouwing van NH De Doelen hier vlakbij. Dat heeft een andere uitstraling dan dit. Doelen en Krasnapolsky trekken veel Amerikanen, hier zal het wat Europeser zijn.”

De vernieuwde ontbijtruimte in het NH Hotel Bloemenmarkt. Beeld Jakob van Vliet

De aloude Carltonnaam kon niet meer, vanwege de associatie met een concurrerende hotelgroep. Dat het hotel nu naar de aanpalende bloemenmarkt is vernoemd, staat op gespannen voet met het bezoekersbeleid van de stad, dat juist wil wegsturen van de toeristische hoogtepunten. “Maar een hotelnaam moet aanspreken bij de gasten, niet zozeer bij de stad. We hadden iets met de Munt kunnen doen, maar voor de internationale gast is de bloemenmarkt het meest herkenbaar.”

NH is volgens Markus nog niet uitverbouwd. Zo gaat de groep aan de slag met hotel Schiller op het Rembrandtplein, waarvan de bijbehorende Brasserie Schiller al in andere handen is overgegaan. “Je kunt horeca op zo’n plein zelf blijven doen, of in handen geven van een partij die weet hoe je het op zo’n plek het best doet. De brasserie is prachtig geworden. Nu zijn wij aan de beurt met het hotel.”

Laatste nieuweling

NH kan ook nog het grootste hotel van de stad neerzetten: Nhow bij de RAI. De hoteltoren met 650 kamers stond al in de planning voordat Amsterdam de hotelstop afkondigde. “Dat hotel is ook absoluut nodig. Voor de RAI en voor dat deel van de stad. Zo dragen we ook ons steentje bij aan de spreiding. Eind dit jaar, begin volgend jaar gaan we open.” Het zal voorlopig de laatste nieuweling zijn. “Wat niet wil zeggen dat ik er niet nog een of twee bij wil. Maar dat zullen dan, via overname, bestaande hotels zijn.”

In een vlucht naar de regio ziet hij niets. “Dat trekt me niet. Ik wil in Amsterdam binnen de Ring zitten. Daarbuiten moeten we toch concessies doen.”

‘Hogere belasting beloont ons niet’

NH Hotel Groep is ‘niet gelukkig’ met de plannen de toeristen­belasting verder te verhogen. “Wij zullen die verhoging niet opvangen. We gaan onze prijzen ook niet verlagen om dat te compenseren. Die belasting komt er voor de gast bovenop.” “We zijn er niet gelukkig mee. Het gaat me vooral om wat er met die belasting gebeurt; dat had wel wat meer in het toerisme mogen zijn.”

Topman Markus mist de erkenning voor de inspanningen van hoteliers in de stad. “Wij passen goed op de omgeving van onze hotels en we zitten op veel plekken in de binnenstad. Een schone omgeving hoort gewoon bij het uitbaten van een hotel. Ik heb er ook belang bij dat de stad een plezierig aanblik heeft. Verbouwingen van dit hotel en van onze andere hotels, die miljoenen euro’s hebben gekost, dragen ook bij aan de verbetering van de stad. Zo’n maatregel ­beloont ons daar niet voor.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden