Amsterdam Bewaar

Nergens zijn zoveel supermarkten zo dichtbij als in Amsterdam

Nergens zijn zoveel supermarkten zo dichtbij als in Amsterdam
© CvW / Het Parool

Het aantal supermarkten in de stad vertoont sinds de crisis een opmerkelijke toename. Ze knagen daarmee aan de hegemonie van Albert Heijn.

Het aantal supermarkten in Amsterdam is sinds 2007, dus in de crisis, met dertien procent gestegen, zegt het Centraal Bureau voor de Statistiek. Dat vertaalt zich in meer supermarkten op loopafstand. In 2008 had de Amsterdammer gemiddeld 3,8 supermarkten binnen een kilometer van zijn woning, in 2013 waren dat er 4,8.

Deze week krijgt de stad er weer een paar flinke bij. Morgen opent Jumbo de vorig jaar al aangekondigde Foodmarkt in het Hamerstraatgebied in Noord. En Ekoplaza begint deze week een duizend vierkante meter groot filiaal in een voormalige tapijthal op de Stadhouderskade.

Tot het begin van de crisis leek Amsterdam volledig in de greep van Albert Heijn te zijn. Volgens de gemeentelijke onderzoeksdienst O+S waren in 2010 liefst 70 van de 131 grotere supermarktvestigingen van dit bedrijf. Concurrenten als Dirk van den Broek en Deen klaagden steen en been dat ze in Amsterdam geen poot aan de grond kregen. Maar sinds 2010 steeg het aantal filialen van andere ketens van 61 naar 66.

Daarbij dient te worden gezegd dat de toename vooral zit in kleinere filialen van supermarktachtigen als Ekoplaza en Marqt, waarvan er in 2010 beduidend minder waren en die niet als supermarkt, maar als natuurvoedingswinkel werden aangemerkt.

Positie AH
Uit recente enquêtes van O+S naar de binding aan supermarkten blijkt nog niet dat Albert Heijn een minder sterke positie heeft gekregen. De binding van Amsterdammers aan Albert Heijn voor hun dagelijkse boodschappen is altijd nog vier keer groter dan die aan Dirk van den Broek en zo'n acht keer zo groot als die aan Jumbo en C1000 samen.

Marqt en Ekoplaza spelen volgens dit onderzoek een heel kleine rol.
Ekoplaza neemt op de Stadhouderskade de plek in van Carpetright. Deze ruimte lijkt typerend voor de winkelpanden die meer en meer beschikbaar komen voor supermarkten en ook horeca. Door de crisis en de opkomst van webwinkels vallen er harde klappen in de detailhandel.


Lees vandaag meer in PS Het Parool: 'Op de groten letten'