Nederland aandeelhouder holding Air France-KLM

Het kabinet is aandeelhouder geworden van de holding Air France-KLM. De afgelopen dagen heeft de Staat een belang van 12,68 procent van de aandelen verworven. Minister Wopke Hoekstra heeft daar 680 miljoen euro voor uitgetrokken.

Beeld anp

Dat maakte Hoekstra dinsdagavond bekend in een ingelaste persconferentie nadat alle Europese beurzen waren gesloten.

Het kabinet doet dat omdat het nu geen vuist kan maken in de machtstrijd tussen Air France en KLM. "De positie van KLM is geërodeerd de laatste jaren,'' aldus Hoekstra. Om sterker te staan zal het aandelenpakket worden uitgebreid naar iets meer dan 14 procent. Dat is net zo veel als de Franse staat heeft in de holding. Het kabinet heeft dat de Fransen pas vanavond laten weten. Premier Mark Rutte belde met de Franse president Macron.

Schiphol
Het kabinet doet dit, omdat het bang is dat de leiding van Air France-KLM veel internationale vluchten van Schiphol overhevelt naar de Franse thuishaven Parijs. Minister Cora van Nieuwenhuizen (Verkeer): "We doen dit om het publieke belang te borgen. Internationale bestemmingen behouden op Schiphol is van groot belang voor onze economie en onze banen. Als hub-netwerk Schiphol wegvalt, verliezen we veel internationale bestemmingen. Dat gebeurde eerder met Brussel. Schiphol is goed voor 113 duizend banen. Dat staat nog los van alle werkgelegenheid die we krijgen door de internationale bereikbaarheid.''

Hoekstra zegt dat het kabinet met de aankoop van de aandelen 'waarborgt dat we een stem houden in de holding'. "Zo kunnen we een stempel drukken op de toekomst van het bedrijf om zo het cruciale belang van Schiphol als internationale luchthaven te behouden.''

Staatsschuld
Het bedrag dat het kabinet tot nu toe heeft uitgegeven (680 miljoen) komt ten laste van de staatsschuld. Het heeft geen gevolgen voor de begroting. De Staat is vorige week begonnen met de aankoop. De 5,9 procent die de Nederlandse Staat al heeft in KLM zal worden behouden, zei Hoekstra.

Luchtvaartmaatschappij KLM is blij dat Nederland zich voor langere tijd bindt aan moederbedrijf Air France-KLM. Een woordvoerder van KLM spreekt van een "mooi en goed teken". Air France laat weten dinsdagavond nog niet met een officiële reactie te komen.

De afgelopen weken was er achter de schermen veel te doen over de herbenoeming van KLM-topman Pieter Elbers. De Fransen vonden hem een sta-in-de-weg, die te veel op kwam voor het belang van KLM in de holding. Hoekstra en Van Nieuwenhuizen spraken toen al met de hoogste baas van Air France-KLM.

Volgens Hoekstra heeft de rel rond de herbenoeming niets te maken met de aandelenkoop. Wel noemt Hoekstra dat 'een illustratie van de verhoudingen'. De machtsstrijd bij Air France en KLM duurt eigenlijk al sinds de fusie in 2003. De Franse poot van de holding is veel groter maar maakt minder winst dan de Nederlandse. Reden waarom de leiding van het bedrijf al langer speelt met de gedachte om vluchten die KLM nu uitvoert vanaf Schiphol over te hevelen naar Parijs.

Lees ook: KLM-topman Elbers: 'Het bedrijf moet robuuster worden'

CNV en VNO-NCW positief over KLM-initiatief kabinet

CNV is blij met het kabinetsinitiatief om een belang te nemen in Air France-KLM. Daarmee zet de regering een "stevig raster rond werkgelegenheid", aldus de vakbond, die ook spreekt van een opmerkelijke stap.

Voorzitter Piet Fortuin van CNV Vakmensen spreekt van een krachtig signaal aan de Franse overheid en aan de 30.000 werknemers van KLM. Ook stipt Fortuin het belang voor Schiphol aan. "Ik zeg niets over of Schiphol mag groeien of niet. Maar wel over de importantie van een vinger in de pap als het om zulke grote economische krachten gaat."

Fortuin stelt dat het kabinet eerder wel eens vanaf de zijlijn bleef toekijken tot dat dingen "zichzelf oplossen". Nu wordt er volgens hem een streep in het zand getrokken.

Ondernemersvereniging ook blij
VNO-NCW pleitte al langer voor een staatsdeelneming in Air France-KLM, gelijk aan die van de Fransen. Op deze manier kan volgens de organisatie het strategische belang van Nederland bij de luchtvaartsector ook op beleidsniveau worden gewaarborgd. "Wij zijn blij dat de Staat deze stap nu ook daadwerkelijk zet", aldus VNO-NCW-voorman Hans de Boer.

De ondernemers benadrukken verder vooral het belang van de combinatie KLM en Schiphol voor de BV Nederland. VNO-NCW ziet de combinatie als een "cruciale mondiale infrastructuur voor connectiviteit en verbindingen." Daarover moet een topeconomie als Nederland beschikken en zeggenschap over houden.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden