Amsterdam Bewaar

Nachtslot op Schiphol verjaagt Corendon naar Maastricht

Omdat Corendon niet over dezelfde rechten beschikt als concurrent Transavia kan de maatschappij in het vervolg veel minder vanaf Schiphol vliegen
Omdat Corendon niet over dezelfde rechten beschikt als concurrent Transavia kan de maatschappij in het vervolg veel minder vanaf Schiphol vliegen © ANP

Corendon gaat komende zomer tot 30 procent minder vluchten uitvoeren vanaf Schiphol, omdat het daar nauwelijks nog 's nachts mag vliegen. Het bedrijf verhuist deels naar Maastricht-Aken Airport.

Corendon maakt dinsdag bekend komende zomer één van haar vijf vliegtuigen op Maastricht te stationeren.

De maatschappij start er met veertien vluchten per week naar twaalf bestemmingen, waaronder Antalya (Turkije), Rhodos en Kos (Griekenland), Ibiza (Spanje) en Sicilië (Italië).

Nachtvluchten
De maatschappij, onderdeel van het op twee na grootste reisbedrijf van ons land, wil zo voorkomen in eenzelfde situatie terecht te komen als afgelopen voorjaar.

Toen kreeg Corendon in plaats van de ruim 900 nachtvluchten die het voorheen kon uitvoeren vanaf Schiphol maar toestemming voor 78 vluchten tussen maart en oktober.

"We hoorden dat pas in maart toen de vakantieboekingen al maanden liepen," zegt Corendontopman Steven van der Heijden dinsdga in Het Parool. "Als het door was gegaan, hadden we deze zomer tienduizenden reizigers moeten laten staan. Naast de economische klap zouden we de imagoschade nooit te boven zijn gekomen."

Extra nachtvluchten
Het bedrijf kreeg in een kort geding gelijk van de rechter, waardoor Corendon afgelopen zomer alsnog zo'n 600 nachtvluchten extra kon uitvoeren.

In hoger beroep werd de uitspraak eind vorige maand alsnog teruggedraaid. "Dat betekent dat we vanaf volgende zomer vanaf Schiphol tussen de 25 en 30 procent minder kunnen vliegen."

Corendon vertrekt niet helemaal van Schiphol. "We gaan onze bestemmingen en vluchttijden zo plannen dat we binnen alle beperkingen zo goed mogelijk uitkomen. We zullen er in het vervolg vooral korte afstanden vliegen. Naar Spanje bijvoorbeeld."

Lelystad
Corendon zal over anderhalf jaar, als Lelystad Airport eindelijk open gaat, ook daar een vliegtuig stationeren. "We zijn altijd tegen Lelystad geweest, omdat het geen probleem oplost maar creëert. Maar we moeten wel, als het ons op Schiphol moeilijk wordt gemaakt."

De verbanning uit de nacht op Schiphol komt niet alleen door de drukte op de luchthaven.

In de Omgevingsraad Schiphol - waarin alleen KLM als luchtvaartmaatschappij direct zitting heeft - is afgesproken dat het totaal aantal nachtvluchten op de luchthaven met 2000 per jaar wordt teruggebracht naar 32.000.

'Historische rechten'
KLM (en dochter Transavia) worden daar niet door getroffen: die beschikken over 'historische rechten' op start- en landingsrechten en hoeven helemaal geen nachtvluchten in te leveren.

De grootste slachtoffers zijn Corendon, TUIfly en Easyjet, niet toevallig de grootste concurrenten van KLM en Transavia op de luchthaven.

Dat Transavia wél 's nachts van Schiphol kan blijven vliegen, vindt Van der Heijden oneerlijk. "Omdat ze ook voor onze concurrenten in de reisbranche vliegen, zoals TUI en Sundio (Sunweb). Zij hebben met Schiphol een voordeel dat wij niet meer kunnen bieden."

Lees verder: Voor Corendon is op het overvolle Schiphol nog amper plek