Amsterdam Bewaar

Nachtlab van Duncan Stutterheim 'is als de opleiding van Ajax'

Ducan Stutterheim is, met andere oud-ID&T'ers, de drijvende kracht achter Nachtlab
Ducan Stutterheim is, met andere oud-ID&T'ers, de drijvende kracht achter Nachtlab © Mats van Soolingen / www.matsvansoolingen.com

Met het Nachtlab heeft Amsterdam een nieuwe broedplaats voor elektronische muziek op een plek waar ooit musicals werden geoefend en The Rolling Stones de studio indoken.

Van alle kanten komen geluiden op je af als je in de zaal vol pilaren staat. In de pilaren zitten tientallen boxen. Hier hebben Sjors Dobbelaar (30) en Poul Holleman (31) hun 4D-soundsysteem neergezet. 'Dit is niet als surround sound,' vertelt Dobbelaar. Geluiden kunnen een plek krijgen en zelfs gestuurd worden. 'Je kunt met ons systeem echt een geluidssculptuur maken. Het is een ruimtelijke geluidservaring.'

Dobbelaar en Holleman maken samen met dj's en producers geluidscomposities voor hun systeem. Wat dat betreft hebben ze hun systeem in de goede zaal opgebouwd. In het pand aan de Isolatorweg lopen genoeg dj's, producers en andere creatievelingen uit de muziekindustrie rond.

Broedplaats
Welkom in het Nachtlab, dat vanavond officieel zijn deuren opent. De laatste voorbereidingen zijn nog in volle gang als danceondernemer Duncan Stutterheim 's ochtends aan een kop koffie zit in de kantine, hoogstwaarschijnlijk een van de weinige kantines ter wereld met een tattooshop. 'James Nidecker is niet alleen dj, maar ook tatoeëerder.'

Stutterheim is met de vier andere oud-aandeelhouders van danceorganisator ID&T de drijvende krant achter het Nachtlab, een broedplaats en plek waar creatievelingen uit de elektronische muziek kunnen werken. Met Nachtlab wil Stutterheim (43) de makers uit de dance-industrie op grote schaal faciliteren. Een deel van het geld dat hij kreeg voor de verkoop van ID&T heeft hij in dit pand en de Shelltoren aan het IJ gestoken.

Alles onder een dak
Het pand is 7640 vierkante meter groot. 'De toren is de blitz aan het IJ en hier kan de underground zich manifesteren,' aldus Stutterheim, die benadrukt dat hij eigenlijk niet meer is dan de verhuurder van het Nachtlab. 'We hebben veel kritiek gehad nadat we ID&T hadden verkocht aan het Amerikaanse SFX, maar ik vind het veel belangrijker dat wij met onze kennis in de dance blijven meedraaien op wereldniveau. Neem nou die jongens van Boompje Studio. Hun ontwerpen zijn te zien op Electric Zoo, een groot feest in New York. Dat hebben ze hier ontworpen.'

Het idee achter Nachtlab ontstond toen ID&T nog kantoor hield aan de Rhôneweg en andere bedrijven uit de dance zich ook in het pand vestigden. Met de verhuizing naar de Isolatorweg kan dat idee nu echt uitgevoerd worden. De flinke hal was voorheen van Focus, een bedrijf dat licht en geluid verhuurt aan theaterproducties. De zalen werden ook gebruikt door musicalproducties, bijvoorbeeld als oefenruimte.

Nu zitten in het Nachtlab niet alleen talentvolle dj's, zoals Arjuna Schiks, Boris Werner en Eelke Kleijn, maar ook vormgevers en ontwerpers, websitebouwers, artist management, feestorganisatoren en kunstenaars. Tijdens een wandeling door het pand stuit je op van alles. Er is een dj-school, een presentatiezaal, een sport- en boksschool in opbouw en negen kleine studio's voor dj's.

Geen club
'Zonder muziek kom je er niet,' stelt Stutterheim. 'Wij willen echt niet mee in die hoge prijzen voor dj's. Er gaat zoveel budget naar headliners dat er geen geld overblijft voor de rest van het feest. Wat dat betreft is Nachtlab een beetje als de opleiding van Ajax.'

Naast de kleine studio's is er een grotere studio waar The Rolling Stones nog hebben opgenomen. Daar is een aparte ruimte voor vocalen en een ruimte waar dj's hun sets kunnen draaien. 'Er komen webcams te hangen en we nodigen dj's uit voor een praatje en een set. Dat is dan te bekijken via dancesite Beatport.'

In het Nachtlab zit ook The Warehouse, een plek waar feesten gegeven kunnen worden. In die ruimte zat club Multigroove, bekend om zijn gabberfeesten begin jaren negentig. 'Maar The Warehouse is geen club, meer een soort hybride tussen een club en een evenement. De basisinfrastructuur - wc's, nooduitgangen - is goed geregeld, verder kan de ruimte elke keer opnieuw worden ingedeeld,' aldus Stutterheim. Zo zijn er 1650 3D-geprinte kubussen besteld die gebruikt kunnen worden.

Het is niet de bedoeling dat er elke week een feest is, zoals in Trouw, zegt Carina Kornfeind, die verantwoordelijk is voor The Warehouse. Het moet iets exclusiever blijven. 'We mikken voor dit jaar op zo'n 28 evenementen.'

Nog voor de officiële opening van Nachtlab is er al een wachtlijst, zegt Stutterheim. 'Je merkt dat het Nachtlab als een magneet werkt. We hebben nog vier producers die hier hun intrek willen nemen.'