Amsterdam Bewaar

Na biobrandstof wil KLM nu kerosine uit CO2

De luchtvaart is goed voor twee procent van de wereldwijde uitstoot van broeikasgassen, en zal tot 2030 in omvang verdubbelen.
De luchtvaart is goed voor twee procent van de wereldwijde uitstoot van broeikasgassen, en zal tot 2030 in omvang verdubbelen. © Getty

KLM timmert aan de weg met biobrandstof, maar denkt ook hardop over synthetische kerosine, gemaakt uit CO2. De Amsterdamse haven zou een prima productielocatie zijn.

Geen frituurwalm te bekennen. Bij het tanken op de startbaan dringt geen vettig geurtje zich op, ook al is de vliegtuigbrandstof voor 49 procent afkomstig van afgewerkt frituurvet uit de horeca.

Voortaan gaat elke KLM-vlucht naar het Zweedse Växjö voor vijf procent op deze biobrandstof. Doordat de rest van de CO2-uitstoot wordt gecompenseerd door herbebossing in Panama, is Växjö in één klap KLM's duurzaamste bestemming geworden.

Ook al omdat elektrisch vliegen voorlopig geen haalbare kaart is, wordt biobrandstof gezien als een van de kansrijke mogelijkheden om vliegen duurzamer te maken.