Nieuws

Mogelijk nieuwe snelle ‘metrobus’ tussen Haarlem, Schiphol en Amsterdam

Tussen Haarlem, Schiphol en Amsterdam komt mogelijk een snelle ‘metrobus’-verbinding om de verwachte reizigersgroei van de komende jaren op te vangen. Door een nieuw systeem wil de regio de druk op het bestaande openbaar vervoer opvangen.

Het Parool
Naar schatting neemt het woon-werkverkeer tussen Haarlem, Schiphol en Amsterdam tot 2040 met zo’n 60 à 70 procent toe. Beeld Marcel Antonisse/ANP
Naar schatting neemt het woon-werkverkeer tussen Haarlem, Schiphol en Amsterdam tot 2040 met zo’n 60 à 70 procent toe.Beeld Marcel Antonisse/ANP

In het gebied tussen Amsterdam en Haarlem worden de komende jaren ruim 175.000 woningen gebouwd. Naar schatting neemt het woon-werkverkeer mede daardoor tot 2040 met zo’n 60 à 70 procent toe: veel te veel om opgevangen te worden door het huidige openbaar vervoersnetwerk, stelt de provincie Noord-Holland. Een Bus Rapid Transit (BRT)-systeem, een soort combinatie tussen een lange bus en een metro, zou uitkomst kunnen bieden.

Volgens een rapport van Royal HaskoningDHV zouden de bussen qua snelheid, capaciteit en ritfrequentie lijken op een metro. Ook de stations zouden metro-achtig zijn, met incheckpoortjes bij de haltes en gelijkvloerse instap. Tegelijkertijd zou het vervoersmiddel, net als de stadsbus, flexibel zijn in routes en daarnaast lager in kosten zijn dan railgebonden openbaar vervoer. Door nieuwe, nog aan te leggen gescheiden busstroken zouden de metrobussen niet gehinderd worden door ander verkeer.

Onderzoek

Door de toegekomen druk op de gebieden rond Haarlem werd in opdracht van de vervoervoerregio Amsterdam, gemeente Amsterdam, gemeente Haarlem en provincie Noord-Holland eerder al gekeken naar een soort tramverbinding tussen Amsterdam en Haarlem, maar een BRT-systeem bleek een betere optie.

In het onderzoeksrapport wordt verder naast de drie huidige busverbindingen een nieuwe, vierde verbinding geadviseerd, in het gebied tussen de Amsterdamse binnenstad en Amsterdam-Zuid, vanaf het nog te ontwikkelen knooppunt Haarlem Nieuw Zuid. Daar zou het metrobussysteem dan samenkomen met het overige regionaal vervoer.

Dit jaar wordt de ontwikkelingsoptie van een BRT-systeem verder onderzocht. Op basis daarvan wordt besloten of het systeem een haalbare oplossing is voor de komende decennia.

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden