Amsterdam Bewaar

Minister zet streep door tolplan Amsterdam

Minister Cora van Nieuwenhuizen.
Minister Cora van Nieuwenhuizen. © ANP

Verkeersminister Cora van Nieuwenhuizen (VVD) weigert om de wet zo aan te passen dat Amsterdam tol kan heffen in de binnenstad.

Dat liet de bewindsvrouw donderdagavond weten na een golf van kritiek op het plan van wethouder Litjens.

Daarmee zet Van Nieuwenhuizen feitelijk een dikke streep door het tolplan van de Amsterdamse verkeerswethouder, opmerkelijk genoeg ook een VVD'er. Het stadsbestuur wees er zelf al op dat het invoeren van een tolheffing in het centrum, naar Londens voorbeeld, een landelijke wetswijziging zou vereisen.

Opening
In het regeer­akkoord zou daartoe echter een opening worden geboden doordat ­het kabinet pilots toe wil staan 'die dienen om ervaring op te doen met alternatieve vormen van vervoer en betaling'. Maar in datzelfde regeerakkoord staat ook de toevoeging 'zonder dat dit leidt tot een systeem van rekeningrijden'. 

Dus gaat minister Van Nieuwenhuizen de wet niet aanpassen, liet ze gisteravond onomwonden weten. "Het regeerakkoord is helder: er komt geen vorm van rekeningrijden." 

De mededeling van de bewindsvrouw kwam na een dag vol kritiek op het voornemen voor tolheffing in het Amsterdamse centrum. De ANWB en landelijke politici reageerden verbijsterd op het plan.

Het regeerakkoord is helder: er komt geen vorm van rekeningrijden

Minister Cora van Nieuwenhuizen

Naar de prullenbak
Op het Binnenhof maakte Litjens' eigen VVD gehakt van het voorstel. "Wij zullen beslist niet meewerken," verwees Kamerlid Remco Dijkstra het plan donderdagmiddag meteen naar de prullenbak. "Wij vinden dat iedere stad goed bereikbaar moet zijn met zoveel mogelijk manieren van transport.'' 

Volgens de liberaal is in het regeerakkoord rekeningrijden niet voor niets expliciet uitgesloten. "Dat bedrijven in de regio hun medewerkers belonen om de spits te mijden, alternatieve vervoersmiddelen te gaan gebruiken of hun werktijden aanpassen, is echt wat anders dan een ordinaire tol. Die komt er niet."

'Ook Kamerlid Maurits von Martels van coalitiepartner CDA ziet geen brood in de tolheffing. "Ik heb er vrij veel moeite mee dat iedere stad probeert het wiel opnieuw uit te vinden. Zo ontstaat er grote ongelijkheid tussen de steden als je kijkt naar hoe ze omgaan met verkeer en vervoer.''

Alternatieven
Alle milieuzones, vignetten en tolplannen zorgen voor een lappendeken die niet wenselijk is, meent de CDA'er. "Daarbij komt: mensen die het gemakkelijk kunnen betalen nemen deze rekening voor lief, maar een minder rijke inwoner moet op zoek naar alternatieven. Dat is niet eerlijk.'' Dat vindt ook de SP.

Oppositiepartij PVV is ronduit honend over het plan van de liberale wethouder. "Ze zijn helemaal gek geworden bij de VVD!'', zegt Kamerlid Roy van Aalst. "Het is bizar dat juist deze partij hierover begint. Blijkbaar heeft de VVD tegenwoordig meer overeenkomsten met GroenLinks dan met de PVV.''  

Een minder rijke inwoner moet op zoek naar alternatieven

Kamerlid Maurits von Martels (CDA)

Datzelfde GroenLinks weigerde gisteren landelijk te reageren op het plan, dat door het demissionaire college werd gelanceerd. Bronnen binnen de VVD stellen dat de eigen fracties totaal niet vooraf zijn geïnformeerd over het voornemen.

Overvallen
Ook de ANWB voelt zich totaal overvallen door wethouder Litjens. "Het is raar dat dit tolplan naar buiten komt, terwijl er nog geeneens een nieuw college is gevormd," meent Vonk. "Bovendien hebben wij regelmatig contact met hem en in al onze gesprekken met Litjens is dit nog nooit geopperd.''

De belangenbehartiger van autorijdend Nederland heeft gisteren meteen navraag gedaan bij de woordvoerder van Litjens. "De tolheffing blijkt slechts een suggestie die onderzoekers op basis van een kentekenonderzoek in Amsterdamse wijken doen. Het huidige College laat besluitvorming aan de nieuwe ploeg, is ons verzekerd.''