Amsterdam Bewaar

Miljoenenstrop voor Amsterdam door ACT

Luchtfoto containerterminal ACT (Ceres). Foto Peter Elenbaas
Luchtfoto containerterminal ACT (Ceres). Foto Peter Elenbaas © UNKNOWN

AMSTERDAM - De teloorgang van containerterminal ACT (Ceres) is ook financieel een klap voor Amsterdam. Als het bedrijf omvalt, is de gemeente circa veertig miljoen euro investeringen kwijt. Het havenbedrijf loopt nu al miljoenen euro's havengeld mis. ACT betaalt elk jaar 3,8 miljoen euro huur en erfpacht voor het terrein aan de Westhaven. De grond en de kades zijn eigendom van Haven Amsterdam, het gemeentelijk havenbedrijf.

Tot nu betaalt ACT dat trouw. Geruchten dat eerder dit jaar een betalingsregeling zou zijn getroffen, zijn volgens ingewijden niet juist. Wel sloot havenwethouder Freek Ossel dinsdag bij monde van zijn woordvoerder niet uit dat er te praten valt over de huurpenningen.

Het verdwijnen van de laatste containerlijn is wel direct een gevoelige klap voor de inkomsten van het gemeentelijk havenbedrijf. In vergelijking met een jaar geleden, raakt Havens Amsterdam miljoenen euro's havengeld kwijt, doordat er geen schepen meer bij het bedrijf aanleggen.

Voor elk groot containerschip dat naar Amsterdam kwam, moest ongeveer tienduizend euro havengeld worden afgerekend. Tot november vorig jaar werd ACT wekelijks tenminste drie keer bezocht door grote schepen en tientallen keren door kustvaarders en binnenvaartschepen.

De gemeente Amsterdam loopt bovendien de kans zijn miljoeneninvesteringen in de terminal deels mis te lopen. Amsterdam stak in 1999 281,8 miljoen gulden (127,9 miljoen euro) in de terminal. Het geld werd gebruikt om het terrein aan de Westhaven bouwrijp te maken, voor de aanleg van kades en infrastructuur.

Maar ook financierde Amsterdam, voor omgerekend 51,8 miljoen euro, een aanzienlijk deel van de apparatuur, zoals zes van de negen kranen en 26 van de 39 containerheftrucks.

Met de toenmalige eigenaar van de terminal, het Amerikaanse havenbedrijf Ceres, werd een veertigjarige afbetalingsregeling getroffen. Het bedrijf moest 1,4 miljoen euro per kwartaal betalen
Toen er na oplevering van de terminal in 2001 geen schepen kwamen, raakte het bedrijf in betalingsproblemen. In 2004 moest de gemeente dreigen met stappen omdat het bedrijf niet afbetaalde. Er kwam een nieuwe regeling.

In oktober 2007 verkocht Amsterdam zijn kranen en apparatuur voor 48,7 miljoen euro aan de Japanse mede-eigenaar NYK. Amsterdam schoot daar per saldo vijf miljoen euro bij in. Bij de regeling werd afgesproken dat de eigenaar de apparatuur tot 'tenminste eind 2008' in Amsterdam zou houden.

Amsterdam heeft daarmee nog ruim 79 miljoen euro van de originele investering openstaan. Daar moet dan nog de wel betaalde huur van de afgelopen jaren  af. Volgens ingewijden gaat de stad voor circa veertig miljoen euro het schip in, als ACT nu zou sluiten.

Dat bedrag zal lager uitvallen als in dat geval een nieuwe gebruiker voor het terrein wordt gevonden. (HERMAN STIL)