Plus Achtergrond

Miljardenstrijd tussen machtige maaltijdbezorgers nadert ontknoping

Wie wordt de machtigste maaltijdbezorger ter wereld? Amsterdam is al maanden het slagveld waar die miljardenstrijd wordt uitgevochten. Vrijdag valt de finishvlag.

Het begon allemaal in de zomer, toen Takeaway, het internationale moederbedrijf van Thuisbezorgd.nl, een kapitaal bod deed op zijn Britse branchegenoot Just Eat. Beeld ANP

‘Implausibele aannames’, ‘ongefundeerde claims’ en ‘waardevernietiging’. Het weerwoord: ‘opportunistisch’, ‘bangmakerij’ en ‘onder de gordel’. 

Welkom bij een straatgevecht op corporate niveau.

Ruim drie maanden hebben twee Amsterdamse beursgiganten – de ene 110 miljard euro, de andere 5,5 miljard euro waard – elkaar in beurstermen voor rotte vis uitgemaakt. Beide azen op hetzelfde overnamedoel, de Britse branchegenoot Just Eat, en daarmee op wereldheerschappij.

Het begon allemaal in de zomer, toen Takeaway, het internationale moederbedrijf van Thuisbezorgd.nl, een kapitaal bod deed op zijn Britse branchegenoot Just Eat. Het bod was niet verrassend: de twee sluiten vooral in Europa mooi op elkaar aan.

Prosus, een onlangs van de Zuid-Afrikaanse mediagigant Naspers afgesplitste internetinvesteerder, beschouwde het bod van Take­away als startschot om zijn belofte, eerder dit jaar gedaan bij zijn kapitale beursgang, waar te maken. Het bedrijf haalde daarmee geld om overnames mogelijk te maken.

Kemphanen

Prosus is een vergaarbak van online activiteiten, met onder meer een kapitaal belang in het grootste web­bedrijf ter wereld – het Chinese Tencent. Prosus is via dochter MIH Food Delivery ook mede-eigenaar van bezorgdienst Delivery Hero – in Oost-Europa een geduchte rivaal van Takeaway en in Zuid-Europa van Just Eat.

Aan geld bij beide kemphanen geen gebrek. Prosus biedt inmiddels bijna 5,5 miljard euro in contanten voor Just Eat. Takeaway doet zijn biedingen steevast in aandelen, waardoor aandeelhouders van Just Eat een meerderheidsbelang kunnen krijgen in de combine en zo zullen profiteren van toekomstige groei.

Ook de culturele kloof is groot: ­Takeaway en Prosus verschillen als dag en nacht van mening over de toekomst van de maaltijdbezorging. Volgens Prosus is zijn bod het enige logische, omdat het bedrijf bereid is fors te investeren in het opzetten van eigen bezorgdiensten bij Just Eat, omdat restaurants niet zelf zouden willen bezorgen.

Takeaway moet het van oudsher hebben van zelfbezorgende restaurants en ziet eigen bezorgactiviteiten, waarmee het nu met 8000 koeriers in 82 steden actief is, vooral als verliespost. Het bedrijf geeft juist hoog op van zijn succesvolle marketingstrategie, waarmee het eerst Nederlanders en nu in rap tempo Duitsers aan de bezorgmanie heeft gekregen – en waarmee het na een overname Just Eat kan vlottrekken.

‘Bespottelijk bod’

Driemaal pasten de twee, begeleid met veel wederzijdse steken onder water, afgelopen najaar hun biedingen aan. De finale verhoging van het Zuid-Afrikaanse bod werd half december door Takeawaytopman Jitse Groen afgedaan met: ‘een verhoging van een bespottelijk bod blijft een bespottelijk bod’.

Volgens de Britse beursregels moeten de twee vrijdagmiddag hom of kuit geven. Takeaway beschouwt zich al als winnaar als het de meerderheid van de aandelen Just Eat in handen heeft. Aanvankelijk wilde het ten minste 75 procent in handen hebben voor het de overname doorzet. Dat die wens onder druk van de Prosusaanval is getemperd, is de enige reden dat het zich vrijdag zeer waarschijnlijk tot winnaar kan kronen.

Takeaway moet dan door de overnamestrijd wel een veer laten. De prijs voor de zege komt op ruim 7,3 miljard euro uit, veel meer dan de 5,9 miljard die de Amsterdammers aanvankelijk in aandelen wilden uitgeven.

Het bedrijf, dat na het samengaan zijn hoofdkantoor in Amsterdam houdt maar zijn beursnotering hier opgeeft, zal bovendien nog een hele tijd medeaandeelhouders moeten dulden of deze stuk voor stuk moet gaan uitkopen. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden