Metrostations Nieuwmarkt en CS niet veilig genoeg

Bij een grote brand op de stations Nieuwmarkt en CS kunnen mensen niet snel genoeg van de perrons vluchten. Amsterdam moet haast maken met een oplossing, al hoeft het metroverkeer voorlopig niet te worden stilgelegd.

Metrostation Nieuwmarkt.Beeld ANP

Meerdere metrostations voldoen niet aan de veiligheidseisen als er een calamiteit plaatsvindt. Ook zijn er onvoldoende brandveilige metro’s om de dienstregeling strikt volgens de veiligheidsregels te kunnen uitvoeren. 

Dat schrijft verkeerswethouder Sharon Dijksma dinsdag aan de gemeenteraad. Amsterdam heeft tijdelijk toestemming gekregen om metro’s te laten rijden, maar moet wel maatregelen treffen en daarmee ook haast maken. Het gaat onder meer om verscherpt toezicht door GVB-personeel op de stations CS en Nieuwmarkt, en de inzet van een brandwacht op Nieuwmarkt. 

Verouderd

Er lopen verschillende onderzoeken naar de veiligheid op de Oostlijn, de oudste metroroute van de stad. Naar onlangs is gebleken, zouden mensen in geval van een ernstige brand vlak na een grote verstoring niet allemaal kunnen vluchten. Er wordt al gesproken over het weren van oude metrostellen van de lijn, maar dat zou een enorme impact hebben op de dienstregeling omdat er onvoldoende veilige metro’s beschikbaar zijn. 

De Oostlijn, die stamt uit de jaren zeventig, is een hoofdpijndossier voor de stad: al in 2008 werd gestart met renovatie van zowel tunnels als de stations. Volgens wethouder Dijksma is de Oostlijntunnel wel ‘voldoende veilig voor exploitatie gedurende de periode dat de werkzaamheden worden afgerond.’ Ook volgens de Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied, die deze gedoogbeslissing neemt, is dat het geval.

Hitte en rook

Er is per station berekend hoeveel mensen veilig kunnen vluchten voordat rook of hitte dit verhinderen. Voor station Nieuwmarkt zijn dit 500 mensen en voor Centraal Station (Oost) 1250 mensen.

Dijksma schrijft in haar brief rekening te houden met deze recente inzichten. Op de metrostations Nieuwmarkt en CS kunnen is het goed mogelijk dat er meer mensen aanwezig zijn dan de berekende aantallen, ‘wanneer er sprake is van een zeer ernstige brand in een metrovoertuig (waarvan de kans dat dit gebeurt bijzonder klein wordt geschat)’. Hierdoor zou niet iedereen op tijd kunnen wegkomen.

Te weinig metro’s

De problemen hebben ook te maken met een tekort aan nieuw rijdend materieel: alleen de modernste metro’s van het type M5 en M6 zijn ‘vrijwel onbrandbaar’, schrijft Dijksma. De situatie zou kunnen worden opgelost als ouder materieel, waarvan de brandveiligheid wordt onderzocht, van de Oostlijn zou kunnen worden geweerd. 

Maar dat heeft grote consequenties: ‘Er zijn onvoldoende M5/M6-treinen om de huidige dienstregeling van lijn 51, 53 en 54 (lijnen die door de Oostlijntunnel gaan) te kunnen rijden. Daarnaast leidt dit ertoe dat op de drukste lijn (lijn 50) met oud materieel moet worden gereden met minder capaciteit.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden