Amsterdam Bewaar

Messagebird sluit overeenkomst met Whatsapp

Messagebird sluit overeenkomst met Whatsapp
© Messagebird

Het Amsterdamse Messagebird heeft een overeenkomst met Whats­App gesloten. Het bedrijf mag voor zijn klanten, veelal multinationals, berichtenverkeer via WhatsApp gaan regelen.

Messagebird is maar een van de drie ondernemingen in de wereld die via verregaande integratie met Whats­App een zogeheten API kan aanbieden waarmee bedrijven contacten kunnen onderhouden via de berichtendienst.

Messagebird is groot geworden met het regelen van berichtenverkeer via sms, door daarvoor met alle toonaangevende telecombedrijven in de wereld afspraken te maken.

Amber Alert
Het bedrijf levert van oudsher sms-diensten aan banken - die er overboekingen mee verifiëren - en bedrijven als Uber, Deliveroo, Heineken en Huawei die zeker willen weten dat hun berichten bij klanten aankomen. Het bedrijf verzorgt in Nederland ook het Amber Alert.

De afgelopen tijd heeft Messagbird, dat deze maand met zijn 150 werknemers binnen Amsterdam verhuist naar een groter onderkomen in het voormalige Rivierstaete, daar ook berichtenverkeer via sociale media aan toegevoegd en voice-verkeer, zodat klanten via de diensten van het bedrijf op elk moment contact kunnen zoeken.

Terughoudend
WhatsApp is, in tegenstelling tot eigenaar Facebook, zeer terughoudend bij het toelaten van derden op zijn netwerk. "We bieden WhatsApp specifiek aan voor bedrijven," zegt oprichter Robert Vis, "zodat die klantondersteuning kunnen geven of hen via noticifaties op de hoogte kunnen houden." 

Ook kunnen bedrijven desgewenst hun helpdesk via WhatsApp laten lopen. Messagebird had al deals met onder meer Facebook Messenger en het Chinese Wechat.

Lees ook: Made in De Baarsjes: MessageBird verovert de wereld