Meer vliegoverlast door onderhoud op Schiphol

Inwoners van Amsterdam, Aalsmeer, Amstelveen en Zwanenburg zullen de komende weken meer overlast ondervinden van vlieglawaai - ook 's nachts. Schiphol pleegt vanaf zondag groot onderhoud aan de Kaagbaan, die tot 11 maart buiten gebruik blijft.

Twee jaar geleden was de Kaagbaan zes weken buiten gebruik voor een nieuwe asfaltlaag, dat leidde tot een klachtenexplosie. Beeld ANP

De Kaagbaan, waarvan de vliegroutes van en naar het zuiden voeren, is een van de meest gebruikte banen van Schiphol.

Het vliegverkeer wordt de komende twee weken vooral afgewikkeld over de Aalsmeerbaan, die juist het minst gebruikt zou moeten worden omdat de routes veel hinder veroorzaken in Aalsmeer en omgeving.

Ook de Buitenveldertbaan - met vliegroutes over Amsterdam en Amstelveen - en de Zwanenburgbaan zullen vaker worden ingezet, die laatst baan ook in de nacht.

Maar ook de Buitenveldertbaan en de Oostbaan, die normaliter 's nachts gesloten zijn, kunnen worden gebruikt en daarbij nachtelijke overlast in Amsterdam en Amstelveen veroorzaken. Schiphol heeft daarvoor een ontheffing gekregen.

Toen dezelfde landingsbaan twee jaar geleden zeven weken buiten gebruik was voor compleet nieuw asfalt, leidde dat tot een recordaantal klachten over vlieglawaai.

Asfalt
De Kaagbaan krijgt de komende weken nieuw asfalt en belijning. Ook wordt de verlichting vervangen door ledlampen en er worden kabels onder de baan doorgetrokken.

Daarnaast wordt een begin gemaakt met de aanleg van een nieuwe brug voor vliegtuigen over snelweg A4, één van de maatregelen die de luchthaven neemt om de groei van het vliegverkeer op te vangen en de veiligheid te verbeteren.

Vanwege het veiligheidsprogrtamma, zal tussen maart en april juist de Zwanenburgbaan gesloten zijn, waardoorde overlast elders zal voortduren. Dit najaar gaat de Kaagbaan weer buiten gebruik voor werkzaamheden.

Ook de andere banen worden dit jaar stuk voor stuk aangepakt, maar daarbij gaat het om regulier onderhoud en periodes van een week.

De paarse vliegroutes (stijgende vliegtuigen) en groene routes (landingen) zullen de komende weken vaker gebruikt worden Beeld BAS
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool.nl.