Meer groen voor Amsterdammers: betere toegang tot ‘nieuwe’ scheg

De komende jaren werkt de provincie Noord-Holland aan de Westeinderscheg. Een van de groenstroken die Amsterdammers makkelijker toegang moeten geven tot de natuur.

De Westeinderplassen. Beeld Marco van Middelkoop/Hollandse Hoogte
De Westeinderplassen.Beeld Marco van Middelkoop/Hollandse Hoogte

De scheggen lopen als de spaken van een wiel vanuit het buitengebied van Amsterdam de stad in. Het is de bedoeling dat Amsterdammers door deze stroken van groen en blauw in relatief korte tijd de natuur kunnen bereiken. De Westeinderscheg is in feite een uitbreiding van de al bestaande Amsterdamse Bosscheg.

De uitgebreide scheg loopt vanaf de Westeinderplassen, via de Bovenlanden en het Amsterdamse Bos, door de Schinkel naar het IJ. Deze groene strook is voor recreanten nu nog lastig te bereiken, doordat cruciale fiets- en wandelknooppunten ontbreken. Ook vormen (water)wegen obstakels.

2 miljoen euro

Met de gemeenten, waaronder Amsterdam en Amstelveen, werkt de provincie de komende jaren aan het versterken van het groen in het gebied en de bereikbaarheid van de Westeinderscheg voor inwoners uit de regio. Daar is 2 miljoen euro voor gereserveerd uit het Investeringsbudget Landschapsversterking. Door de natuur in deze groene strook te versterken, neemt de rijkdom aan plant- en diersoorten toe.

Ook is het de bedoeling om met lokale ondernemers te bekijken wat er verder met het gebied moet gebeuren. ‘Aan de rand van de Westeinderplassen staan vele kassen waar onder andere seringen worden gekweekt, een belangrijk onderdeel van het cultureel erfgoed. Ook zijn er veel bedrijven die zich richten op watersport.’ Samen met alle betrokken partijen wordt er een uitvoeringsplan opgesteld. Dat zal naar verwachting na de zomer zijn.

Prijsvraag

In Amsterdam raakte stedenbouwkundige Cornelis van Eesteren een eeuw geleden beïnvloed door de groene spaken van Berlijn. In 1910 schreef de Duitse stad een prijsvraag uit over de vraag hoe de natuur het centrum van de stad kon worden ingetrokken. Daaruit komen de groenstroken voort die de stad met de omgeving verbinden. Dat was destijds hard nodig. Steden werden in de 19de eeuw omgevormd tot smerige industrieterreinen zonder groen.

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden