Meer deelscooters in Amsterdam: aanbieder Check zet 350 scooters in

De elektrische deelscooter is in heel Nederland bezig aan een opmars. Vanwege de coronacrisis is het openbaar vervoer minder aantrekkelijk en pakken mensen eerder de snorfiets, bleek al uit cijfers van belangenorganisaties Bovag en Rai Vereniging. Nu is er een aanbieder bij in Amsterdam: Check zette donderdag 350 snorfietsen neer.

Er komen steeds meer elektrische deelscooters in Amsterdam. Naast snorfietsen van Felyx zijn nu ook voertuigen van Check beschikbaar.Beeld Check

Het bedrijf is al actief in Rotterdam en lanceert later deze maand ook in Den Haag en Breda. Medeoprichter Marco Knitel hoopt dat mensen zijn deelscooters omarmen als alternatief, nu Amsterdam een autoluwe stad moet worden. “In Rotterdam merken we al dat mensen op termijn afstand durven te doen van hun eigen vervoermiddel.”

Snorfietsen populair

Door de coronacrisis zijn in de eerste acht maanden van 2020 al meer snorfietsen verkocht dan in heel 2019. Vooral veel OV-reizigers waren op zoek naar een alternatief, blijkt eveneens uit de cijfers van Bovag en Rai Vereniging

Waar de verkoop van snorfietsen vorig jaar net niet de 40.000 aantikte, zijn het er dit jaar al ruim 40.000. In maart zorgde de intelligente lockdown nog voor een sterke daling van de verkoop, maar daarna schoot het aantal aankopen omhoog. De stijging is deels te wijten aan de toenemende populariteit van elektrische deelscooters: een op de acht nieuwe snorfietsen werd aangeschaft door aanbieders daarvan.

Ook de bekende groene scooters van Felyx zijn inmiddels nog meer te zien in Amsterdam. Sinds juni zijn er 350 te vinden in de stad, eerst waren dat er 100. 

Alternatief voor de auto

Met de elektrische, uitstootvrije deelscooter wil de gemeente een ‘goed alternatief’ bieden voor de auto. Het idee: als meer mensen gebruikmaken van deelscooters, is er minder autoverkeer in de stad en zijn er minder parkeerplekken nodig.

Verkeerswethouder Sharon Dijksma liet eerder al weten deelbromfietsen te zien als een belangrijk alternatief voor autoritten en ook als een aanvulling op het totale pakket aan ‘mobiliteitsmogelijkheden van Amsterdammers’. “Niet iedereen heeft toegang tot een bromfiets en in verband met het beslag op de openbare ruimte is het ook niet gewenst dat het aantal brommers in eigen bezit toeneemt.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden