Reacties

Maximaal dertig mensen in de zaal: ‘Het is om moedeloos van te worden’

Hooguit dertig mensen in een binnenruimte. Dat geldt nu ook voor de tien Amsterdamse culturele instellingen die onlangs ontheffing van die regel kregen.

Koninklijk Theater Carré was een van de culturele instellingen met een ontheffing.Beeld ANP

“We hebben ons er maar naar te voegen, het is niet anders,” zegt Simon Reinink, directeur van het Concertgebouw. “Onze enige hoop is dat we straks vooraan staan als er weer meer mag. We hebben laten zien dat het veilig kan.”

De afgelopen weken mochten bij concerten in het Concertgebouw 250 bezoekers aanwezig zijn. “Alle geplande concerten zijn doorgegaan. De komende vier weken zijn we in principe dicht. We gaan wel kijken of we online iets kunnen organiseren.”

Koninklijk Theater Carré houdt de deuren tot ten minste 27 oktober dicht. ‘Helaas is het toegestane aantal van dertig bezoekers voor ons theater niet haalbaar met een capaciteit van 1756 stoelen. Bezoekers zullen zo snel mogelijk op de hoogte worden gesteld’, schrijft het theater op de website. 

Het DeLaMar Theater blijft voor een langere periode gesloten. ‘We hebben de afgelopen tijd ontzettend ons best gedaan om voorstellingen aan te bieden voor een kleiner publiek, maar met een capaciteitsbeperking van dertig personen kan de programmering de komende tijd helaas niet doorgaan. We hebben dan ook het moeilijke besluit genomen om ons theater in ieder geval tot en met 15 november te sluiten’, meldt het theater op zijn website.

Ballet online

Het Concertgebouw is een van de tien instellingen die vanwege ‘groot cultureel belang’ onlangs ontheffing kreeg van de ‘dertigpersonenregel’. Daarbij hoort ook Nationale Opera en Ballet, waar volgende week de voorstelling Back to Ballet in première zou gaan.

“Die gaat door,” zegt woordvoerder Richard Heideman, “maar dan zonder publiek. Het ballet zal wel online te zien zijn. Verder zijn alle grote voorstellingen hier afgelast. Alleen de kindervoorstellingen Goud! en Kriebel worden gespeeld, voor een publiek van dertig kinderen.”

Bij Paradiso heerst verslagenheid. “Hoeveel klappen kan de culturele sector nog hebben,” zegt woordvoerder Jurry Oortwijn. “We waren er in geslaagd een mooi, internationaal programma voor een publiek van 250 mensen samen te stellen. Onlangs hadden we de Japanse band Kikagaku Moyo. Dat was prachtig, bijna een gewoon concert. Ons huidige programma kan er weer uit, het is om moedeloos van te worden. Vooral omdat we hebben laten zien veilig te kunnen werken. Mondkapjes waren hier al verplicht. We gaan kijken of we online iets kunnen doen met het Supersonic Jazz Festival en Amsterdam Dance Event.”

Theater DeLaMar gaat de komende week dicht. Voorstellingen voor dertig bezoekers zijn niet aan de orde, zegt directeur Andreas Fleischmann. “We maken pas op de plaats. Jammer, want we waren net bezig aan een comeback. We hadden een mooi programma en wonnen het vertrouwen van het publiek terug; de kaartverkoop ging echt goed.”

Vivienne Ypma, directeur van De Kleine Komedie, omschrijft de huidige situatie als ‘een voortdurend meebewegen op de golven van het coronavirus’. Geplande voorstellingen gaan de komende weken wel door: “Het is belangrijk voor spelers dat ze in training blijven, anders raken ze hun souplesse kwijt. Daar mogen dan dertig mensen in de zaal bij aanwezig zijn.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden