Máxima bij ITA: ‘Zij presenteert en performt ook’

Met goed gevoel voor timing kwam koningin Máxima donderdagmiddag een bliksembezoek van anderhalf uur afleggen aan het theater aan het Leidseplein. Vrijdag mag er voor het eerst weer gespeeld worden.

Koningin Máxima bezoekt het Internationaal Theater Amsterdam.
  Beeld ANP
Koningin Máxima bezoekt het Internationaal Theater Amsterdam.Beeld ANP

Dat spelen is dan wel in het kader van het Testen voor Toegangproject voor negatief getest publiek.

De repetities voor De Uren (naar het boek van Michael Cunningham), het stuk dat vrijdag in try-out te zien is, waren nog in volle gang toen Máxima een plaatsje zocht in de halfdonkere zaal en toekeek bij een indrukwekkende scène tussen Majd Mardo en Chris Nietvelt, als Leonard Woolf en zijn vrouw Virginia, die aan zijn aandacht is ontsnapt. ‘Ik wil terug naar Londen, ik ga hier dood!’

“Ik ben zeer vereerd, ze heeft zelf contact met ons gezocht omdat ze ITALive gezien had, Medea of Eddy Bellegueule. Daarna heeft ze gevraagd of ze op bezoek kon komen,” vertelt ITA-directeur Wouter van Ransbeek. Samen met zakelijk directeur Margreet Wieringa deed hij de koningin uit de doeken hoe theater in tijden van corona overeind probeert te blijven.

Positieve energie

Wieringa: “Ik vond het een mooi gesprek, ze is oprecht geïnteresseerd in wat we doen. Het is voor ons psychologisch ook heel belangrijk, je ziet dat zo’n bezoek echt een positieve energie geeft bij onze mensen die aan het werk zijn.”

In de grote zaal werden de repetities onderbroken voor een kringgesprek op de grote draaischijf die het speelvlak van De Uren vormt, waaraan onder anderen Chris Nietvelt en regisseur Eline Arbo deelnamen. “Dit is jouw debuut hier, hè?” vroeg Maxima aan de van oorsprong Noorse regisseur. “Is de situatie daar makkelijker dan hier?”

Arbo sprak over de onder haar acteurs gevoelde behoefte weer voor publiek te kunnen spelen. “De behoefte om te delen is heel groot bij ons, ik wil dat mensen dit zien!”

Gedeeld wordt er toch al volop door ITA, via de livestreams van ITALive. Inmiddels zijn er de afgelopen maanden al elf voorstellingen op die manier gedistribueerd, waarbij een nieuw publiek wordt bereikt.

Van Ransbeek: “Dertig procent van het publiek van die livestreams is nog nooit bij ons in het theater geweest!”

Soms wordt er ook naar heel specifieke doelgroepen gestreamd, zoals Medea naar het Festival van Adelaide. Neil Armfield van dat Festival vertelde de koningin via een liveverbinding dat de mensen in de zaal in Australië niet konden geloven dat het live was ‘because of the quality of the editing!’.

Andere ervaring

Marieke Heebink, die in Medea de titelrol speelt, legde aan Máxima uit hoe spelen voor camera’s een andere ervaring is. “Je voelt de energie terug uit de zaal, dat is nu niet zo. Er is ook geen ontlading door het applaus na afloop, waardoor je drie dagen na afloop nog loopt te stuiteren van de adrenaline!”

Van Ransbeek: “Wat ik mooi vind, is dat Máxima duidelijk interesse heeft. Ik vond haar fascinatie voor de professie van de illusie gewoon mooi. Haar werk is op een bepaalde manier ook een vorm van presenteren en performen, de chemie tussen haar en Marieke Heebink was ook heel mooi om te zien, dat zijn twee blikken die elkaar raken.”

“Los van de externe waarde van haar bezoek is het ook voor het huis hier belangrijk, voor de mensen die niet zichtbaar aan het werk zijn. Het is een erkenning van het feit dat we doorgegaan zijn, ondanks alle complexiteit van corona. Mentale kracht houden en creativiteit, dat is belangrijk in zo’n crisis. Fijn dat de koningin dat ook aanvoelt.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden